عبدالله: دور دوم مذاکرات صلح در زمان مشخص شده برگزار شود

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیعبدالله: دور دوم مذاکرات صلح در زمان مشخص شده برگزار شود
عبدالله: دور دوم مذاکرات صلح در زمان مشخص شده برگزار شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی تأکید می‌ورزد که دور دوم مذاکرات صلح در زمان مشخص شدۀ آن به تاریخ شانزدهم ماه جدی برگزار شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آقای عبدالله که امروز جمعه در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصاحلۀ ملی سخن می‌زد، اذعان کرد که روند مذاکرات صلح پیچیده است.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در این باره بیان داشت: «مهم است که در همان تاریخ دور دوم مذاکره آغاز شود».

پیش از این نیز آقای عبدالله در واکنش به چگونگی انتخاب مکان دور دوم مذاکرات – که رییس‌جمهور گفته بود باید در داخل افغانستان باشد اما طالبان رد کرده بودند – گفته بود که نباید بحث انتخابات مکان، مانع آغاز مذاکرات شود.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
صالح: ادامه‌ کشتار، رسیدن به توافق صلح با طالبان را پیچیده‌تر کرده‌است

هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، پس از 93 روز گفت‌وگو در دوحه روی یک وفقۀ سه هفته‌یی – 24 قوس – 16 جدی - توافق کردند. قرار است تا ده روز دیگر این مذاکرات از سر گرفته شوند.

در نشست امروز کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی، امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، محمد محقق، عبدرب الرسول سیاف، معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان، محمد یونس قانونی و شماری دیگر از سیاسیون حضور داشتند.

اما محمد کریم خلیلی، رییس پیشین شورای عالی صلح در این نشست حضور نداشت.

یونس قانونی گفت که آقای خلیلی در اعتراض به سانسور شدن سخنانش در نشست نخست کمیتۀ رهبری شورای مصالحه، در نشست امروز شرکت نکرده‌است: «در نشست افتتاحیه خلاف موازین اخلاقی صدای استاد خلیلی قطع شد».

هرچند انتظار می‌رفت معصوم ستانکزی در نشست امروز دربارۀ مذاکرات صلح و این‌که در جریان بیشتر از سه ماه، میان آنان و طالبان چه گذشته‌است، به مردم و رسانه‌ها معلومات بدهد، اما او از دادن اطلاعات خودداری کرد: «من نمی‌خواهم بگویم که تمام موضوعات را از مطبوعات پنهان می‌کنیم، اما یک بحث جدی ضرورت داریم».

امرالله صالح در سخنرانی‌اش گفت که سیاست‌گران طالب به نظامیان این گروه تأکید کرده‌اند که خشونت‌ها را افزایش دهند: «به این‌ها گفته‌است که شما ما را بیشتر با کشتار کمک کرده می‌توانید نه با ادبیات صلح که یک نقیصۀ بسیار بزرگ این پروسه همین است».

مارشال عبدالرشید دوستم نیز در پیامی که از سوی بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی خوانده شد، گفته‌است که موفقیت روند صلح وابسته به انسجام داخلی در افغانستان است.

این سیاست‌گران چند ساعت دیگر گفت‌وگوهای شان را دور از رسانه‌ها ادامه دادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала