اعلامیه ای وزارت خارجه در پیوند به ثبت هنر میناتوری افغانستان در لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر اعلامیه ای وزارت خارجه در پیوند به ثبت هنر میناتوری افغانستان در لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو
اعلامیه ای وزارت خارجه در پیوند به ثبت هنر میناتوری افغانستان در لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه افغانستان در پیوند به ثبت هنر میناتوری افغانستان در لیست میراث های فرهنگی یونسکو به نام کشورهای دیگر نامه ای به یونسکو فرستاده است. 
 تلاش حکومت برای ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌نام افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تلاش حکومت برای ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌نام افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان امروز یکشنبه ۷ جدی ۱۳۹۹ با نشر اعلامیه ای نوشت: در روزهای پسین کشورهای ایران، ترکیه، ازبیکستان و آذربایجان، هنر میناتوری را که خاستگاه آن افغانستان و خالق آن مرحوم کمال الدین بهزاد هروی می باشد، در غیاب افغانستان در فهرست میراث‌های غیرملموس جهانی ثبت کردند. این پیش‌آمد، انتقادهایی را در سطح کشور برانگیخت و چنین وانمود شد، که گویا افغانستان بدون اطلاع پیشین از این ابتکار کنار گذاشته شده است. مبرهن است که این کشورها نه به مثابۀ خاستگاه و خالق این هنر بل به عنوان کشورهای که هنر میناتوری در سرزمین شان به لحاظ تاریخی مروج بوده و ثبت فهرست آثار فرهنگی غیر ملموس ملی آن کشور ها می باشد، ثبت نموده اند.
در ادامه این خبرنامه آمده است، که واقعیت این است که آثارغیرملموس فرهنگی، پیش از ثبت‌شدن در یونیسکو، باید به عنوان آثار ملی از سوی خود کشورها به ثبت برسند؛ در آن‌صورت یک کشور می‌تواند اثر ملی خودرا برای ثبت به کمیتۀ حفاظت از میراث فرهنگی غیر ملموس یونسکو، پیشنهاد کند.
این وزارت افزوده است، که سفارت افغانستان در پاریس، که نمایند‌گی افغانستان در یونسکو را به عهده دارد، پس از دریافت خبر ثبت هنر میناتوری از سوی چهار کشور دیگر، کارهای دیپلماتیک خویش را در راستای سهیم‌شدن افغانستان در این پروسه آغاز کرد و توافق همه جوانب را در زمینه حاصل نمود. اما از‌ آن‌جایی که ثبت میناتوری به مثابه هنر ملی افغانستان از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و تهیهٔ دوسیهٔ تخنیکی برای ارایه به سازمان یونیسکو زمان‌بر بود، این کار سبب تأخیر سهیم شدن افغانستان در دوسیه مشترک ثبت هنر میناتوری درفهرست میراث فرهنگی غیر ملموس گردید.
در پایان این خبرنامه آمده است، که وزارت امور خارجه اطمینان می‌دهد، که درهمکاری با وزارت اطلاعات و فرهنگ مدرک های لازم را به زودترین وقت ممکن و پیش از ماه مارچ که فرصت بعدی برای پیوستن افغانستان در دوسیه ثبت هنر میناتوری به عنوان میراث فرهنگی غیر ملموس می‌باشد، به سازمان یونیسکو ارایه نماید.

یادآوری می کنیم، که چند روز پیش کشورهای ایران، ازبیکستان، ترکیه و آذربایجان هنر میناتوری را به نام کشورهای خود در یونیسکو به ثبت رساندند و نام افغانستان که خاستگاه این هنر است را در آن درج نکردند. 

افغانستان چون سالها درگیری جنگ و مبارزه با تروریزم هست، برخی از این کشورها از این فرصت کار گرفته و برخی از شاعران، نویسندگان و هنرهای این کشور را به نام خود ثبت کرده اند. 

چند سال پیش، مدرکی در خبرگزاری فارس به نشر رسیده بود، که حتی ایران به خاطر این که افغانستان به خاطر نام ایران دعوا نکند به شاه آن زمان افغانستان ماهانه به ده ها هزار دالر رشوه برای بسته نگهداشتن دهان این شاه افغانستان رشوه پرداخت کرده است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала