عدم پرداخت معاش ده‌ماهه ۲۱۰ افسر – دانشجو دانشگاه نظامی مارشال فهیم

© Photo / Facebook account of Ministry of Defense Afghanistanعدم پرداخت معاش ده‌ماهه ۲۱۰ افسر – دانشجو دانشگاه نظامی مارشال فهیم
عدم پرداخت معاش ده‌ماهه ۲۱۰ افسر – دانشجو دانشگاه نظامی مارشال فهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خبرگزاری تحقیقی پیک گزارش تحقیقی را نشر کرده که ۲۱۰ تن از افسران دانشجوی کندک سوم دانشگاه نظامی مارشال محمد قسیم فهیم، معاش ده‌ماهه‎ خود را تااکنون دریافت نکرده‎اند.

معاش ماهوار هر یک از این دانشجویان ۳۵۰۰ افغانی است که مجموع آن در ده ماه گذشته نزدیک به ده میلیون افغانی می‌‎رسد و از بودجه‎‌ی وزارت دفاع ملی کشور تمویل می‎‌شود.

علی اکبر قاسمی، معاون کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان در مصاحبه با خبرگزاری استپونیک افغانستان می‌گوید تنها این دانشجویان نیستند که معاش دریافت نکردند بلکه شماری زیادی از افسران که علیه دشمنان افغانستان در نبرد اند نیز معاش دریافت نکردند.

اصولی: از معاش رئیس جمهور، وزرا و وکیلان کم شود به معاش معلم و سرباز اضافه گردد - اسپوتنیک افغانستان
اصولی: از معاش رئیس جمهور، وزرا و وکیلان کم شود به معاش معلم و سرباز اضافه گردد

آقای قاسمی می‌گوید:

"چنانچه شما گفتید بله برای ما احوال رسید که دانشجویان این دانشگاه دقیق مدت یازده ماه معاش ماهانه شان را دریافت نکردند. تنها این مورد نیست بلکه نمونه‌های زیادی است که شماری زیادی از افسران که در نبردها علیه دشمنان این کشور اند معاش دریافت نکرده اند. و دقیق نمی‌دانم که دلیل کم کاری در کجاست، آیا فساد است یا خیر ما در این مورد بررسی می‌کنیم".

به گفته این عضو مجلس، اگر این مشکل ادامه پیدا کند روحیه این سربازان ضعیف می‌شود و حتی انگیزه سربازان را در میدان‌های جنگ از بین می‌برد.

از سوی هم یاسین حبیب، کارشناس سیاسی باورمند است که نپرداختن معاش برای این سربازان جفا بزرگ در حق این افسران است.

وی می‌گوید: "نپرداختن معاش برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و همین دانشجویان به نظر من جفا بزرگ در حق آنان است، این سربازان با روحیه و انگیزه در مقابل دشمنان می‌جنگند باید هرچه زوتر مسوولان نهاد های امنیتی و دفاعی معاشات آنان را پرداخت کند. وقتی سربازان در شرایط بد بخاطر این کشور در میدان‌های نبرد در مقابل دشمنان می‌جنگند و این افسران که تازه وارد دانشگاه شده اند و برای مبارزه در میدان‌های نبرد آمادگی می‌گیرند باید حقوق شان پرداخت شود."

با تماس های مکرر سخنگویان وزارت دفاع در این مورد با خبرنگار اسپوتنیک حاضر به مصاحبه نشدند و در این مورد صحبت نکردند.

اما یکی از مسوولین دانشگاه مارشال محمد قسیم فهیم که نخواست نام وی افشا شود به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که معاشات در سه دور به توزیع می‌شود اما بنا بر مشکلات بخشی از این معاشات تا اکنون پرداخت نشده است.

وی گفت:

"معاشات قسمی است که برای دانشجویان سال اول ۲۵۰۰ افغانی برای دانشجویان سال دوم ۳۵۰۰ و برای دانشجویان سال سوم ۴۵۰۰ افغانی پرداخت می‌شود و این روند دانشگاه است که برای دانشجویان سال اول الی شش ماه نخست معاش پرداخت نمی‌شود اما بنا بر مشکلات موجود تا اکنون من نیز معاش دو ماهه ام را دریافت نکردم."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала