کمک مخفیانه جاپان به مطبوعات غربی علیه چین

© AFP 2023 / Johannes Eisele کمک مخفیانه جاپان به مطبوعات غربی علیه چین
کمک مخفیانه جاپان به مطبوعات غربی علیه چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جاپان به طور مخفیانه اطلاعات مربوط به اردوگاه های مسلمانان اویغور را به ایالات متحده و انگلیس منتقل می‌کرد تا بوسیله آنها چین را تحت فشار قرار دهد.

 به گزارش اسپوتنیک، نشریه جاپانی "کیودو" با استناد به منابع معتبر نوشت: دولت جاپان به کشور های غرب از جمله ایالات متحده آمریکا و انگلیس کمک کرد تا چین را تحت فشار قرار دهد.

توکیو مدت زمان طولانی مخفیانه اطلاعات مربوط به اردوگاه ها و زندان های مسلمانان در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور زا به سرویس های اطلاعاتی غربی منتقل می‌کرد.

 پمپئو مقامات چین را به سرکوب اقلیت های مسلمان متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو مقامات چین را به سرکوب اقلیت های اویغور متهم کرد

بر اساس این گزارش، توکیو اطلاعات کشفی در مورد این منطقه را ارائه می‌داد، اما به شرطی كه ایالات متحده و انگلیس به طور علنی منبع داده ها را افشا نکنند.

این داده ها بود که واشنگتن برای اتهامات نقض حقوق بشر استفاده کرد ، و متعاقباً آن پکن را تحریم کرد.

به گفته کیودو، انتقال این اطلاعات بیانگر تقویت همکاری بین منابع اطلاعاتی جاپان و اتحاد پنج چشم - Five Eyes است که شامل سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است. این نشریه یادآوری می کند که توکیو هنوز در تلاش است روابط دوستانه خود را با پکن به عنوان بزرگترین شریک تجاری خود حفظ کند ، در حالی که روابط با متحد امنیتی خود ، واشنگتن را خدشه دار نمی‌سازد

اویغورها از اقوام  ترک‌تبار ساکن ایالت خودگردان سین‌کیانگ یا  تُرکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی، در شمال غرب چین هستند که غیر از سین‌کیانگ چین؛ بر پایه آخرین آمارِ مربوط به سال 2009 میلادی، بخشی از آنان اینک ساکن کشور قزاقستان   بخشی کوچکی هم ساکن کشور قرقیزستان هستند. بیشتر اویغورها پیرو دین اسلام و سنی هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала