استولتنبرگ: تضمینی برای موفقیت در روند صلح افغانستان وجود ندارد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ناتو به اردوی صلیبیان مبدل میگردد؟
 آیا ناتو به اردوی صلیبیان مبدل میگردد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیر کل ناتو می‌گوید که روند صلح افغانستان شکننده است و تضمینی برای موفقیت در این روند وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو،  در مصاحبه با خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان گفته که گفتگو‌ها میان دولت افغانستان و طالبان یگانه راه رسیدن به صلح است و ناتو از تلاش‌ها در این راستا پشتیبانی می‌کند.

دبیرکل ناتو در این مصاحبه که روز سه‌شنبه (9 جدی) پخش شد، گفت که هرگونه تصمیم در مورد آیندۀ حضور نیروهای ناتو در افغانستان خالی از خطر نخواهد بود.

افزایش نیروهای ناتو پس از خروج امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افزایش نیروهای ناتو پس از خروج امریکا در افغانستان

ینس استولتنبرگ افزود:"اگر تصمیم ترک افغانستان را بگیرند، خطر آنست که دستاورد‌ها در مبارزه علیه تروریزم جهانی برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان، نابود شود."

دبیرکل ناتو افزود: "اگر در افغانستان بمانند، یقیناً خطر آن وجود دارد که گواه افزایش درگیری و خشونت در این کشور خواهند بود."

این در حالی است که استولتنبرگ در کنفرانس خبری اول دسمبر در بروکسل پایتخت بلژیک هم حرف‌های مشابه گفته و یادآوری کرده بود: "اگر بمانیم ما با خطر تداوم جنگ و حتی دخیل ماندن برای مدت طولانی تر رو به رو می‌شویم. اگر ترک کنیم با خطر مبدل شدن یک بار دیگر افغانستان به پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی و از دست رفتن دست آورد‌های مواجه می‌شویم که با قربانی به دست آمده."

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده در هفدهم ماه نومبر اعلام کرد که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا پانزدهم ماه جنوری از 4500 تن به 2500 تن کاهش خواهد یافت.

بر اساس "موافقت‌نامه 29 فبروری" میان ایالات متحده و طالبان اگر این گروه به وعده‌هایش پایبند بماند، نیروهای آمریکایی تا ماه می 2021 افغانستان را ترک خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала