استانکزی: حفظ نظام جمهوری و قطع جنگ اولویت‌های دور دوم مذاکرات استند

© Photo / Khaleq Rahimاستانکزی: حفظ نظام جمهوری و قطع جنگ اولویت‌های دور دوم مذاکرات استند
استانکزی: حفظ نظام جمهوری و قطع جنگ اولویت‌های دور دوم مذاکرات استند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آستانۀ آغاز دور دوم مذاکرات صلح، هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که حفظ نظام جمهوری و پایان جنگ‌ها در کشور مهم‌ترین اولویت‌های این هیئت در این دور مذاکرات هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که در دور دوم مذاکرات که قرار است تا شش روز دیگر در دوحه آغاز شود، کوشیده می‌شود که جنگ به‌گونۀ مقطعی نه، بل به‌گونه‌یی پایان یابد که افغانستان خانۀ مشترک تمامی شهروندان افغانستان باشد.

خودداری استانکزی به خاطر تعهد به طالبان از ارایه‌ ای جزییات گفت‌وگوهای صلح - اسپوتنیک افغانستان
خودداری استانکزی به خاطر تعهد به طالبان از ارایه‌ ای جزییات گفت‌وگوهای صلح

آقای استانکزی که امروز چهارشنبه در نشستی که از سوی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان برگزار شده بود، گفت: «اول بحث امنیت است که برای مردم افغانستان بی نهایت حساس و دارای اهمیت است. به این دلیل که در بحث امنیت از آتش‌بس شروع تا مصونیت مردم و راه‌ها و نیز مواد مخدر مطرح است».

اعضای هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز که در این نشست حضور داشتند، اطمینان دادند که در مذاکرات صلح حفظ تمامی حقوق شهروندان کشور و نیز حفظ نظام جمهوری برای آنان یک اولویت مهم است.

محمد ناطقی، عضو این هیئت بیان: «ما در مذاکرات پیش‌رو، از چیزی‌که باید دفاع بکنیم همان نظام افغانستان است که در همه‌جا شناخته شده‌است».

هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که از مذاکرات صلح هم به رئیس‌جمهور و هم به شورای عالی مصالحه ملی گزارش می‌دهد، اما تشکیل نشدن مجمع عمومی شورای عالی مصالحه ملی هنوز هم با نگرانی‌هایی رو به رو است.

استانکزی افزود: «هنوز هم یک قسمت از مجمع عمومی شورا تکمیل نشده‌است و مردم می‌خواهند که اشتراک وسیع‌تر در آنجا وجود داشته باشد».

با این همه، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در گفت‌وگویی با خبرگزاری "دی‌پی‌ای" آلمان، روند صلح افغانستان را شکننده می‌داند و می‌گوید که هیچ تضمیمی برای پیروزی این روند وجود ندارد: «روند صلح افغانستان شکننده است و تضمینی برای موفقیت این روند وجود ندارد».

بربنیاد توافق هیئت‌های دو طرف انتظار می‌رود که دور دوم مذاکرات به روز پنجم ماه جنوری (16 جدی) از سر گرفته شوند.

رئیس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که برگرداندن جنگ‌جویان در روستاهای کشور به یک زنده‌گی عادی بسیار مهم است و اگر این کار درست مدیریت نشود، افغانستان به ثبات دست نخواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала