تیم مذاکره‌ افغانستان: برای تشریح نظام اسلامی به قانون اساسی مراجع می‌شود

© صفحه رسمی شورای عالی مصالحه ملی دیدار عبدالله با هیأت مذاکره‌کننده برای صلح
دیدار عبدالله با هیأت مذاکره‌کننده برای صلح  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیم مذاکره‌کننده افغانستان اعلام کرد که برای تشریح قانون اساسی در مذاکرات با طالبان به قانون اساسی این کشور مراجعه می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، تیم مذاکره‌کننده افغانستان با طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همه اعضای این تیم از «جمهوری اسلامی افغانستان» نمایندگی می‌کنند و تاکید نمود که قانون اساسی این کشور تعریف روشنی از نظام جمهوری اسلامی دارد.

 هیأت مذاکره‌کننده: مکان دور بعدی مذاکرات به زودی مشخص می ‌شود - اسپوتنیک افغانستان
هیأت مذاکره‌کننده: مکان دور بعدی مذاکرات با طالبان به زودی مشخص می ‌شود+ویدیو

بیانیه می‌افزاید: هیئت مذاکره‌کننده که در ترکیب آن حقوقدان و علمای برجسته حضور دارند، در صورت نیاز به تشریح نظام، به قانون اساسی مراجعه می‌کنند و همچنین از علمای جیّد کشور و حقوقدانان برجسته اسلامی مشورت خواهند گرفت.

براساس اسناد فاش شده از دستورکار پیشنهادی طالبان برای مذاکرات صلح، محور اساسی پیشنهاد طالبان برقراری "نظام اسلامی" و سایر اجزای اساسی آن از جمله نوع زعامت، شورای اسلامی، قانون اساسی و نیز حقوق زنان و آزادی بیان در "پرتو اسلام" است.

طالبان اعلام کرده است که نظام کنونی افغانستان را غیر اسلامی می‌داند و در پی ایجاد یک نظام اسلامی است و با تداوم نظام کنونی مخالف است.

از سوی دیگر اما دستورکار تیم مذاکره‌کننده  افغانستان مبتنی بر تداوم نظام کنونی است و تغییر را در حد تعدیل قانون اساسی می‌پذیرد.

اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان قرار است تا چند روز دیگر کابل را به مقصد دوحه، پایتخت قطر ترک کنند.

دور دوم مذاکرات قرار است در 16 جدی آغاز شود. هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان در نخستین‌روزهای دور دوم مذاکرات، بحث روی آجندای مذاکرات را آغاز خواهند کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала