Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

مهمترین رویدادهای ورزشی 2020

© Sputnik / Валерий Левитин /  مراجعه به بانک تصاویر ورزشگاه آلیانتس
ورزشگاه آلیانتس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سال 2020 ضمن همه‌گیری کرونا، اتفاقات عجیب و غریب دنیای فوتبال را شاهد بود که برای هواداران ورزش جالب توجه خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک؛ دنیای ورزش با وجود بحران کوید 19 اما شاهد اتفاقات شگفت انگیز و غم‌انگیز بود که شاید تکرار آنرا کم‌تر شاهد باشیم. از قهرمانی لیورپول پس از 30 سال گرفته تا وداع مارادونا با کره خاکی.

سال 2020 در حالی سپری شد که کروناویروس تمامی بازی‌های ورزشی به شمول فوتبال را به مدت 3 تا بیشتر از آن متوقف کرد.

Матч между футбольными командами Ливерпуль и Саутгемптон - اسپوتنیک افغانستان
شبی که لیورپول محو اتلتیکو شد

آخرین بازی عادی قبل از کرونا

11 مارچ 2020 جدال دیدنی دو تیم لیورپول و اتلتیکومادرید در لیگ قهرمانان اروپا انجام شد که آخرین دیدار پیش از دوران کروناویروس و آخرین بازی عادی سال بود. این مسابقه را 52267 نفر از نزدیک در ورزشگاه آنفیلد مشاهده کردند.

پس از کرونا فوتبال بدون هواداران بازگشت و مشکلات اقتصادی زیادی را برای تیم‌ها نیز به بار آورد. توقف بازی‌ها سبب شد تا برنامه ریزی‌ بازی‌ها فشرده‌تر شود و فشار بازی‌ها نیز مصدومیت‌های را روی دست تیم‌ها گذاشت. البته این مورد نیز سبب شد تا شاهد رونمایی جدید فرمت لیگ قهرمانان اروپا نیز باشیم که بازی‌ها به گونه تک حذفی برگزار شد و اتفاق نادری چون صعود لیون به نیمه نهایی اروپا نیز رخ داد.

کوبی برایانت ОИ - 2012. Баскетбол. Мужчины. Матч Аргентина - США - اسپوتنیک افغانستان
شوک در ورزش؛ کوبی برایانت درگذشت

مرگ کوبی برایانت؛ بسکتبالیست آمریکایی

در تاریخ 26 جنوری بسکتبال آمریکا به سوگ بزرگی نشست زیر کوبی برایانت اسطوره دنیای بسکتبال همه را در شوک فرو برد. بازیکن افسانه‌ای لس آنجلس لیکرز به دلیل سقوط هواپیما به همراه دخترش و 7 نفر دیگر درگذشت. همه دنیای ورزش به پاس خدمات او در دنیای حرفه‌ای به وی ادای احترام کردند که شامل مراسم یک دقیقه سکوت در مسابقات فوتبالی نیز می‌شد و حتی برخی بازیکنان مثل نیمار و سانچو گل‌های شان را به برایانت تقدیم کردند.

لیورپول - اسپوتنیک افغانستان
جشن قهرمانی لیورپول پس از 30 سال + ویدیو/عکس

قهرمانی لیورپول – سرخ‌ها پس از 30 سال قهرمان شدند

یورگن کلوپ پس از 5 سال موفق شد لیورپول را به آرزوی دیرینه‌اش برساند و این تیم پس از 30 سال جام قهرمانی لیگ را بالای سر برد. در حالی‌که پیش از آن به جام لیگ قهرمانان نیز رسیده بود. این تیم در فصل قبل با اختلاف 18 امتیازی نسبت به تیم دوم جدول در آنفیلد تاجگذاری شد.

مرسی‌سایدها در 2014 با هدایت راجرز نیز در یک قدمی فتح لیگ قرار داشتند اما با نگرفتن نتایج خوب برابر چلسی و کریستال پالاس این آرزو به باد فنا رفت. لیورپول با 99 امتیاز توانست پس از منچسترسیتی 2018 بالاترین امتیاز در لیگ برتر انگلستان را بدست آورد.

 

بازگشت تاریخ لیدزیونایتد به لیگ برتر

تیم نام آشنا و پرقدامات لیدزیونایتد با هدایت مارسلو بیلسا پس از 16 سال به لیگ برتر بازگشت. لیدز که یکی از تیم‌های قدرتمند و کلاسیک لیگ برتر به شمار می‌رفت با مربی آرجانتینی به آرزوی 16 ساله‌اش رسید و این مربی نیز در مراسم‌ بهترین‌های فیفا در میان 3 نامزد نهایی ایستاد. لیدز توانسته 3 بار قهرمان لیگ برتر شود، همچنان یک جام قهرمانی جام حذفی و نیز نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1975 در کارنامه این تیم ثبت است.

Bayern Münih, Almanya Kupası'nda finale çıktı - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
بایرن 8 – بارسا 2؛ ستین آبروی بارسا را برد

شکست تحقیرآمیز بارسلونا برابر بایرن؛ بحران در کاتالونیا

یکی از عجیب‌ترین نتایج بازی‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در سال 2020 رقم خورد که تیم هانسی فلیک با حساب 8-2 سنگین‌ترین شکست تاریخ بارسلونا را رقم زد. این دیدار در 14 آگست و در ورزشگاه بدون تماشاگر "استادیودالوژ لیسبون" برگزار شد که نماینده آلمان با گل‌های مولر (2)، پریشیچ (1)، گنابری(1)، کیمیش(1)، لواندوفسکی(1) و کوتینیو (2) سیاه‌ترین روز بارسلونا با اعجوبه‌اش لیونل مسی را رقم زد.

پس از آن شکست، بارسلونا با مشکلات بزرگی روبه رو شد و تغییرات زیادی را در ادامه دید که مهمترین آنها استعفای بارتومئو از ریاست باشگاه بود.

Лионель Месси на матче Барселона - Реал Мадрид - اسپوتنیک افغانستان
فوری؛ مسی درخواست جدایی داد + عکس

اعلام خروج مسی از بارسلونا

پس از شکست تحقیرآمیز لیونل مسی درخواست جدایی داد. این خبر بالاتر از کرونا در جهان دنبال شد که سرانجام اما پس از کش و قوس‌های زیادی این ستاره ماندنی شد. هنوز وضعیت و آینده این بازیکن مشخص نیست و شاید تابستان آینده او را در یک لیگ دیگر و در ترکیب تیم دیگر ببینیم.

باشگاه‌های اینتر، سیتی و پاری‌سن‌ژرمن به عنوان اصلی‌ترین مقاصد مسی یاد می‌شوند.

Real Madrid - Bayern Münich - Joshua Kimmich - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
سه گانه بایرن با ایستادن بر بام اروپا؛ تاج‌گذاری شاگردان شایسته‌ی فلیک در سالِ کرونا

فلیک و کسب سه‌گانه برای مونیخ

سریال تکراری قهرمانی برای بایرن مونیخ دوباره تکرار شد و این تیم با هدایت فلیک در فصل 2019-2020 به گونه عجیب ظاهر شد. با نیکو کواچ فصل را آغاز کرد ولی باخت سنگین 5-1 مقابل اینتراخت فرانکفورت سبب شد تا مربی کروات اخراج شود و در 15 نوامبر هانسی فلیک، دستیار یواخیم لو در تیم ملی آلمان هدایت بایرن را عهده دار شد و با این تیم به جام‌هایی دست یافت که کمتر کسی در تاریخ فوتبال اروپا توانسته آنرا کسب نماید.

تنها 8 مربی توانسته بودند در تاریخ فوتبال اروپا سه گانه تاریخی را بدست آورند و هانسی فلیک نیز توانست با اقتدار به این افتخار دست یابد.

شوک به دنیای فوتبال؛ مارادونا درگذشت - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
شوک به دنیای فوتبال؛ مارادونا درگذشت

دیگو مارادونا؛ دست خدا درگذشت

در 25 نوامبر 2020 دیگو مارادونا در سن 60 سالگی درگذشت تا دنیای فوتبال غرق در ماتم شود. تمام فوتبالیست‌های دنیا به او ادای احترام کردند و درگذشت وی تیتر اول رسانه‌های بود. تشییع جنازه او در کاخ ریاست جمهوری آرجانتین با حضور پرشمار مردم انجام شد. 4 روز بعد مسی که پیش از این در دیدار بارسلونا مقابل اوساسونا گلی مشابه مارادونا را به ثبت رسانده بود، با پیراهن او در باشگاه نیولزاولدبویز خوشحالی زیبایی را به ثبت رساند.

Игрок ФК Барселона Лионель Месси во время празднования гола  - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
مسی از پله عبور کرد؛ رکورد بیشترین گل برای یک باشگاه از آنِ لئو

مسی و شکست رکورد تاریخ پله با 644 گل

پس از 46 سال سرانجام لیونل مسی رکورد 643 گل پله افسانه‌ای در سانتوس را شکست و برای یک باشگاه 644 گل (بارسلونا) به ثمر رساند تا رکورد گل زده برای یک باشگاه را بنامش کند.

مسی پس از شکستن این رکورد گفت: زمانی که فوتبال را آغاز کردم، هیچ وقت فکر نمی‌کردم که رکوردی پله بود را بتوانم بشکنم.

تیم ملی اسپانیا - اسپوتنیک افغانستان
شکست تاریخی آلمان سرخط درشت روزنامه‌های اسپانیا

شکست تاریخی و سنگین آلمان مقابل اسپانیا

در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا، تیم ملی اسپانیا عجیب‌ترین پیروزی این رقابت‌ها را برابر آلمان به سبت رساند و با 6 گل به برتری رسید. مانشافت‌ها پس از 66 سال چنین شکست سنگین را تجربه می‌کردند.

پس از این شکست، خبرهایی مبنی بر برکناری لوو مطرح شد ولی آلمان‌ها تصمیم گرفتند که وی به کارش تا پایان یورو ادامه دهد. آلمان در یورو 2021 در گروه بسیار سختی قرار گرفته و باید با فرانسه، پرتگال و مجارستان  بازی کند.

Аргентинский футболист Лионель Месси на церемонии вручения премии Золотой мяч в Париже  - اسپوتنیک افغانستان
برای نخستین‌بار در تاریخ؛ 2020 سال بدون توپ طلا

لغو عجیب مراسم توپ طلا؛ اما لوا بهترین بازیکن فیفا شد

در ابتدای روزهای کرونایی که مسابقات فوتبال لغو شده بود، فرانسه تصمیم گرفت در حرکتی عجیب لیگ خود را ناتمام بگذارد و پاریسی‌ها طی آن قهرمان لیگ 1 مطرح شدند. پس از این اتفاق مجله فرانس فوتبال نیز مراسم اهدای توپ طلای 2020 را لغو نمود و به جای آن تیم منتخب تاریخ فوتبال را اعلام کرد.

در سوی مقابل ولی فدراسیون بین المللی فوتبال/فیفا مراسم سالانه خود را به گونه آنلاین برگزار کرد و آنگونه که انتظار می‌رفت جایزه بهترین بازیکن سال به رابرت لواندوفسکی رسید. این بازیکن پولندی که نقشی مهم در سال فوق العاده مونیخی‌ها داشت توانست با پیشی از مسی و رونالدو، بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شود.

البته این مراسم سورپرایزهای دیگر هم داشت و عدم انتخاب هانسی فلیک به عنوان مربی سال انتقادهایی را به همراه داشت. حتی خود یورگن کلوپ که به بهترین مربی سال انتخاب شد، به این مسئله واکنش نشان داد و از تعجب خود سخن گفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала