کشف آنتی بیوتیک های جدید با قابلیت اثر "دوگانه"

© @https://twitter.com/TheWistarکشف آنتی بیوتیک های جدید با قابلیت اثر "دوگانه"
کشف آنتی بیوتیک های جدید با قابلیت اثر دوگانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان آمریکایی موفق به سنتز موادی شده اند که به صورت "دوگانه عمل می کند، یعنی در پهلوی اینکه اثر آنتی بیوتیکی دارد، همزمان سیستم ایمنی بدن را نیز تحریک می کندد.

به گزارش اسپوتنیک، محققان آمریکایی، گروه جدیدی از ترکیبات را کشف کردند که قابلیت نابودسازی مستقیم آنتی بادی‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها را با ایجاد واکنش سریع سیستم ایمنی در برابر این نوع آنتی بادی ها به نحو منحصربه فردی دارد.

نتایج این تحقیق در مجله علمی Nature منتشر شده است.

 کشف آنتی بیوتیک طبیعی در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
کشف آنتی بیوتیک طبیعی در روسیه

 گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی در بین باکتری ها به حق یکی از اصلی ترین تهدیدهای جهانی در زمان ما محسوب می شود. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند تا اواسط قرن جاری ، از اثر ابتلا به بیماری های ناشی از عفونت های مقاوم حدود 10 میلیون نفر در سال در سراسر جهان، جان خود را از دست خواهند داد. جای تعجب نیست که دانشمندان و پزشکان دنیا دائما به دنبال آنتی بیوتیک ها و ابزارهای جدید برای حمله به عوامل بیماری زا از جنبه های جدید و ناآشنا هستند. هر روز بر تعداد باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک افزوده می‌شود و تولید گروه جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از بروز یک بحران جهانی سلامت، امری ضروری است.

محققان انستیتوت تحقیقاتی ویستار واقع در فیلادلفیای ایالات متحده، داروی جدیدی ارائه کردند. نویسندگان با اشاره به اینکه داروی جدید نه تنها طیف وسیعی از باکتریها را به طور موثر از بین می برد، بلکه سیستم ایمنی بدن انسان را نیز تحریک می کند ، از ساخت نوع جدیدی از "آنتی بیوتیک های ایمونو دو اثر" خبر دادند.

محققان به منظور تولید این ترکیبات، مسیرهای متابولیک خاصی از باکتری‌ها را هدف گرفتند که مس، ولیت تولید ترکیبات شیمیایی ارگانیک موردنیاز برای بقای اغلب آنتی بادی‌های باکتریایی را بر عهده دارند.

آنزیمی موسوم به IspH در تولید این ترکیبات شیمیایی نقش اساسی دارد و به همین علت محققان تلاش کردند تا روشی را برای مهار کردن این آنزیم پیدا کنند، برای این منظور با استفاده از مدل سازی توانستند میلیون‌ها ترکیب تجاری موجود در بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و مناسب‌ترین ترکیبات را شناسایی کنند.

در مرحله بعد با استفاده از این ترکیبات پایه توانستند مجموعه‌ای از ترکیبات جدید را تولید کنند که قابلیت مهار کردن آنزیم IspH را دارند. این ترکیبات مهارکننده در مقایسه با آنتی بیوتیک‌های موجود در بازار، سیستم ایمنی بدن را به گونه‌ای تحریک می‌کنند که قابلیت بالاتری را در نابودسازی باکتری‌ها نشان می‌دهد و امکان نابودی مجموعه وسیعی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی را فراهم می‌کند.

با آزمایش این ترکیبات مشخص شد هیچ یک از آن‌ها برای سلول‌های انسان سمی نیستند. باکتری‌های گرم مثبت باکتری‌هایی هستند که دیواره آن‌ها معمولا فاقد غشای خارجی است و به همین علت توسط آنتی‌بیوتیک‌ها نابود می‌شوند، اما باکتری‌های گرم منفی گروهی از باکتری‌ها هستند که دیواره‌ای نفوذناپذیر دارند و در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم‌ترند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала