هشت خبرنگار در سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند

© کسراهشت خبرنگار در سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند
هشت خبرنگار در سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی می‌گوید که هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در سال گذشته میلادی در افغانستان کشته شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی اعلام کرده‌است که در سال 2020 میلادی، هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان کشته شده و 19 تن دیگر در اثر رویدادهای «جنایی» و «تروریستی» زخم برداشته اند.

نهادهای حامی از حقوق خبرنگاران: قضیۀ قتل عادل جدی بررسی شود - اسپوتنیک افغانستان
نهادهای حامی از حقوق خبرنگاران: قضیۀ قتل عادل جدی بررسی شود

بربنیاد این گزارش، در یک سال گذشته 54 مورد تهدید، 11 مورد خشونت فزیکی، 6 مورد حمله‌ی مسلحانه، 13 مورد توهین و تحقیر و 6 مورد بازداشت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی در افغانستان ثبت شده‌است.

با این حال، سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه ‌شنبه (29، دسامبر 2020)، اعلام کرد که، در سراسر جهان در جریان سال 2020 میلادی، 50 خبرنگار کشته شده‌اند.

قابل ذکر است که افغانستان طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر گواه افزایش شدید ترور و مرگ خبرنگاران بوده‌است. در آخرین مورد، روز گذشته (1، جنوری)، بسم الله عادل ایماق مدیر مسئول رادیوصدای غور در شهر فیروزکوه در نتیجۀ شلیک گلوله از سوی افراد ناشناس ترور شد.

رحمت‌الله نیک‌زاد؛ خبرنگار الجزیره‌ و رییس اتحادیه خبرنگاران غزنی در مقابل خانه‌اش در مرکز این ولایت ترور شد. پیشتر نیک‌زاد؛ خبرنگار الجزیره‌ و رییس اتحادیه خبرنگاران غزنی در مقابل خانه‌اش در مرکز این ولایت مورد هدف قرار گرفت. همچنان فردین امینی؛ گوینده خبر تلویزیون آریانا در کابل جان باخت و مسئولان امنیتی، دلیل مرگ وی را خودکشی عنوان کردند.

چندی پیش، ملاله میوند؛ گوینده یک تلویزیون خصوصی در ننگرهار توسط افراد مسلح کشته شد. در ولایت هلمند نیز الیاس داعی؛ خبرنگار محلی رادیو آزادی در شهر لشکرگاه ترور شد.

نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران، حکومت را در تامین امنیت خبرنگاران به بی‌توجهی متهم می‌کنند. حکومت اما طالبان را عامل این ترورها می‌داند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала