وزارت داخله: القاعده، داعش و طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر دست دارند

© Photo / MOI / MOIوزارت داخله: القاعده، داعش و طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر دست دارند
وزارت داخله: القاعده، داعش و طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر دست دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس عمومی عملیاتی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، می‌گوید که گروه‌هایی چون القاعده، داعش و طالبان از بزرگ‌ترین پشتیبانان تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان استند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، به‌گفتۀ این مقام وزارت امور داخله، در ولایت‌هایی چون هلمند، نیمروز، فراه و بدخشان که طالبان بیشتر در آن‌ها نفوذ دارند، تولید و قاچاق مواد مخدر بیشتر است.

عبدالسمیع پوپل‌زی، رئیس عمومی عملیاتی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در این باره گفت: «در نقاطی‌که طالبان حاکمیت دارند – خصوصأ هلمند، فراه، نیمروز، بدخشان – کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد».

انتحاری و قاچاق مواد مخدر؛ استفاده نادرست طالبان از کودکان - اسپوتنیک افغانستان
انتحاری و قاچاق مواد مخدر؛ استفاده نادرست طالبان از کودکان

این مقام وزارت امور داخله، می‌گوید که گروه‌های دیگری نیز از قاچاق‌بران مواد مخدر پشتیبانی می‌کنند و این، پیکار را در برابر مواد مخدر دشوارتر می‌سازد: «القاعده، داعش و طالبان؛ همین سه شبکۀ مشهور و عمده که در افغانستان استند مطلقأ از قاچاق‌بران حمایت می‌کنند و در قاچاق مواد مخدر دخیل استند».

در همین حال، طالبان با رد دخالت در قاچاق مواد مخدر، می‌گویند آنان در موقفی نیستند که در ساحات زیر نفوذشان جلو کشت مواد مخدر را بگیرند و نمی‌خواهند با این کار، سطح پشتیبانی این گروه در محلات پایین بیاید.

با آن‌که نهادهای دخیل در پیکار با مواد مخدر خبر می‌دهند که پس از پیمان صلح امریکا و طالبان، دیگر در این پیکار، پشتیبانی نیروهای خارجی را ندارند؛ اما پیش از این، سیگر یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، نتیجه‌گیری کرده‌است که با وجود اختصاص 8.94 میلیارد دالر از سال 2002 تا 2019 میلادی، از سوی امریکا برای پیکار با مواد مخدر، در افغانستان، این تلاش‌ها نتیجه‌ مطلوب نداشتند.

در چنین اوضاعی، مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر می‌گوید آنان توانسته‌اند تنها در خزان امسال، بیش از دوصد و هفتاد تن را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کنند.

به‌گفتۀ معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، در سال روان هجری خورشیدی، نیروهای مبارزه با مواد مخدر در بیش از دوهزار و یک‌صد و هفتاد عملیات در سراسر کشور، بیش از دوهزار و شش‌صد و سی تن را بازداشت کرده‌اند.

در این عملیات‌ها، بیش از دوصد و هشتاد تُن مواد مخدر و مواد کیمیاییی که برای تولید مواد مخدر به کار می‌رود، به دست آمده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала