حیف و میل پول صدها پروژه زراعتى در فارياب

© Sputnikحیف و میل پول صدها پروژه زراعتى درفارياب
حیف و میل پول صدها پروژه زراعتى درفارياب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شمارى اعضاى شورای ولایتی درفاریاب مدعى اند، که پول صد­ها پروژه زراعتی که با هزینه صدها میلیون افغانی دراوایل سال روان راه اندازی شده بود، حيف ميل و به کام زورمندان محلى افتاده است.

قول اردوی 209 شاهین: 500 طالبان در فاریاب کشته و زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان
قول اردوی 209 شاهین: 500 طالبان در فاریاب کشته و زخمی شدند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، شماری از اعضای شورای ولایتی فاریاب مى گويند، که شمار از آن پروژه ها را مهمان خانه یا اسپ خانه ساختند و برخی پروژه ها، ده برابر کمتر از قیمت تعين شده و بی کیفیت در حال کار است و ده ها میلیون افغانی حیف و میل گردیده است.

مقام های محلی ولایت فاریاب به تاریخ ۲۹ ثور سال روان از آغاز کار ۸۴۱ پروژه زراعتی شامل ۳۵۰ کشمش خانه، ۱۰۰ دستگاه کشمش، ۲۲۰ ذخیره گاه کچالو، ۱۰۰ ذخیره گاه پیاز، ۶۵ دستگاه سولری خشک کننده میوه و سبزیجات و ۶ سردخانۀ سیب را به هزینه ۳۶۰ میلیون افغانی در ده ولسوالی این ولایت خبر داده گفته بودند که پروژه های متذکره طی دو ماه تکمیل و با تطبیق آنها، دیگر محصولات زارعین و باغداران  فاسد و یا زیر نرخ فروخته نخواهد شد.

صبغت الله سیلاب معاون شورای ولایتی فاریاب در مصاحبۀ ويژه با آژانس خبرى پژواک گفت :« در ماه ثور سال روان ۸۴۱ پروژه به هزینه ۳۶۰ میلیون افغانی آغاز شده بود بخشی از این پروژه ها به دلایل نا معلومی لغو گردید؛ اما نزدیک به ۵۰۰ پروژه دیگر به دست دزدان معلوم الحال افتاده است که، برخی از آنان را مهانخانه و اسپ خانه ساختند و شمار دیگر از این پروژه ها با کیفیت پائین تطبیق شده پول هایش حیف و میل گردیده است.»

وى، ملا فیض الله رحمانی ولسوال برحال گرزیوان و برادرش حاجی نورالله رییس شورای انکشافی ولسوالى گرزيوان، ملا باسط رییس شورای زرافشان وعبدالستار کاتب را در حيف و ميل اين پول ها متهم کرده، افزود:« این­ها در پروژه ها شریک اند و پول ها را با هم تقسیم کرده اند.»

موصوف درمورد مهمانخانه و اسپ خانه­ها گفت که پروژه­ها باید در مزرعه اعمارمى شد، اما اکثر آنها به مقصد مهمان خانه واسپ خانه درحویلی­ها اعمارشده چون پروژه­ها درساحه حاکمیت طالبان است نمى­تواند ازآن دیدن کنند وعکس بگیرند با آنهم کوشش می کنند عکس مهمانخانه و اسپ خانه ها را به دست آورده شریک سازد.

وى ­افزود که ۱۱۴پروژه سردخانه کچالو صرف دراختیار روسا، سه شورای انکشافی ولسوالی گرزیوان قرار گرفته که هزینه هر سردخانه با ده فیصد سهم دهقان بیش از ۶۱۵ هزار افغانی برآورد گردیده؛ اما شورا های انکشافی به حمایت زورمندان و مسوولین محلی، هر پروژه را با نرخ های متفاوت از۱۲۰هزار تا بلند ترین آن که ۳۰۰ هزار افغانی است به پیمان کاران سپرده بقیه پول ها را بین هم تقسیم نموده حیف و میل کردند.

او ازملا فیض الله رحمانی ولسوال گرزیوان به عنوان زورمند و مسوول محلی نام برده گفت:« ملا فیض الله ولسوال است و برادرش حاجی نورالله رییس شورای انکشافی، در حقیقت یکیش دزد و دیگرش دزد بگی است تمام امکانات دولتی و موسسات در کام یک فرد می چرخد. »

موصوف مى گويد، که سه رئیس شورای انکشافی که یکی از آنان برادر ولسوال برحال گرزیوان است ۲۵ درصد در کار پروژه ها با پیمان کار شریک است علاوه بر آن از مجموع پول ها،  ٧،٤ ميليون افغانى را بین هم تقسیم کردند.

او تاکید کرد، شواهد موثق دارد که حاجی نورالله برادر ولسوال ۲۵ فیصد در کار ۱۱۴ پروژه شریک است و چندین موتر مواد ساختمانی از قبیل سمنت، سیخ و گادر از فروشگاه حاجی رفیق قاضی زاده رییس شورای فارسی زبان ها خریداری نموده به گرزیوان انتقال داده است.

حاجی رفیق قاضی زاده به پژواک گفت که  به شورای انکشافی گرزیوان بخاطر ساخت سردخانه ها دو – سه موتر مواد ساختمانی داده است، اما خبر دارد که از جاهای دیگر مواد زیاد گرفته اند.

همچنان معاون شورای ولایتی اضافه نمود:«طبق طرزالعمل در هر پروژه یک ناظر نیز موظف است که ماهانه ۱۵ هزار افغانی معاش دارند باید تا سه ماه از جریان کار نظارت نمایند، اما ناظرین ۱۱۴ پروژه ولسوالی گرزیوان همه خیالی است نام های از قشر اناث به عنوان ناظر درج اوراق شده که قطعاً در گرزیوان بلد نیستند معلوم نیست کی و در کجا می باشند، وقتی به نمبر ناظر تماس میگیریم می پرسیم در کجا هستی؟ در جواب می گوید که مه در کیله گی یا در فلان محل هستم  در حالی که در گرزیوان بنام کیله گی منطقه وجود ندارد».

به باور منبع، عامل فساد و حیف و میل پول پروژه ها حکومت است که از اين پروژه ها به درستى نظارت نکرده است.

وى درحالى که مى­گفت باشندگان ولسوالی­های مختلف به ارتباط پایین بودن کیفیت پروژه ها و حیف میل ده­ها میلیون افغانی به شورای ولایتی عارض شدند افزود:« ماعرایض مردم را با تمام اسناد و مدارک دست داشته شان به اداره زراعت، څارنوالی استیناف ولایت و مدیریت مبارزه با جرايم جنایی قوماندانی امنیه محول کرديم، اما هیچ یک از این نهاد ها موضوع فساد گسترده در پروژه ها را پیگیری نکردند بی تفاوت ماندند».

فضل حق محمدی عضو دیگر شورای ولایتی که از گرزیوان است گفته های سیلاب را در مورد حیف و میل پول پروژه ها تاييد کرد وگفت که سردخانه ها می بایست در بین مزارع و زمین های که کچالو کشت میشود اعمار میشد، اما ۸۰ فیصد آن در حویلی ها و بالای خانه ها کار شده است.

اما حاجی نورالله رییس شورای انکشافى گرزيوان گفته های معاون و یک عضو شورای ولایتی را در مورد سهم او در تطبیق ۱۱۴ پروژه، تقسیم ٧،٤ ميليون افغانى و بی کیفیت بودن کار پروژه ها را رد نموده افزودکه اين اظهارات از روی عقده های شخصى و سیاسی مطرح شده است.

او افزود:« سه شورای انکشافی ۱۱۴ پروژه را با پیمانکار قرارداد کردند معاون و عضو شورای ولایتی از پیمان کار دو میلیون افغانی خواستند جواب رد گرفتند سپس عقده مندانه عده یی را تحریک نموده در برخی ارگانها مکتوب فرستاده شکایت کردند».

ملا فیض الله رحمانی ولسوال گرزیوان نيز گفته های سیلاب و محمدی را رقابت و همچشمى عنوان نموده می گوید که نه در وقت قرارداد پروژه ها حضور داشت و نه میداند که با کی قرار داد شده، اما میداند که توسط سه شورای انکشافی اکثریت مطلق پروزه ها در موقعیت های مخالفین مسلح تطبیق می گردد، مسوولین حکومتی قطعا دستری و مداخله را ندارند.

وى افزود که  خودش درجنگ با مخالفین مصروف است، اگر برادرش در قرار داد پروژه ها دخیل است به او ارتباط ندارد .

در همين حال سید محبوب مدیر زراعت ولايت فارياب و رییس شورای انکشافی ولسوالى قیصار دخیل بودنش در کار قرارداد و ساخت ۸۲ پروژه زراعتی را رد نمود.

وی گفت که با تیم اعزامی ریاست زراعت فاریاب طی دو روز تمام پروژه های قیصار را بررسی کردند تقریباً همه تکمیل شده اگر شکایت از بی کیفیت بودن ساختمان پروژه ها وجود دارد شوراهای انکشافی مسوولیت ندارند انجنیران اداره زراعت باید از لحاظ تخنیکی پاسخگو باشند که بررسی کرده اند.

او نیز از شیوه استخدام ناظرین شکایت نموده افزود که طبق طرزالعمل ۸۲ پروژه، ۸۲ ناظر استخدام شده اند آنها مکلف بودند از جریان کار ساختمان پروژه ها نظارت نموده به شورا ها و به اداره زراعت گزارش دهند، اما اکثریت مطلق ناظرین در ساحه حضور نیافتند نمی شناسند که کیست؟.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала