توافق قطر و کشورهای عربی به خاطر فشار آوردن بر ایران است

CC BY 2.0 / Juanedc / Doha, Qatarتوافق قطر و کشورهای عربی به خاطر فشار آوردن بر ایران است
توافق قطر و کشورهای عربی به خاطر فشار آوردن بر ایران است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک کارشناس روس می گوید، که توافق قطر و چهار کشور عربی ممکن است به دنبال فشار تحریم ها بر ایران باشد در صورتی که توافق اجرایی شود، ایران را ضعیف می کند.

استقبال افغانستان در پیوند به از سرگیری روابط دوستانه میان سعودی و قطر - اسپوتنیک افغانستان
استقبال افغانستان در پیوند به از سرگیری روابط دوستانه میان سعودی و قطر
به گزارش اسپوتنیک، بوریس دولگوف پژوهشگر برجسته ای روسی در مرکز مطالعات کشورهای عربی و اسلامی در انستیتوتی مطالعات شرقی اکادمی علوم روسیه گفت: "فشارها بر ایران و آن دسته از بازیگران خارجی كه به نوعی از ایران حمایت می كنند، افزایش آشكاری دارد. تا همین اواخر قطر در میان این بازیگران خارجی بود. هم اكنون اوضاع در حال تغییر است، زیرا قرار گرفتن قطر در میان كشورهایی كه فشار ضد ایرانی امریكا علیه آنها خواهد بود ، برای این کشور سود آور نیست".

این کارشناس دلیل دیگری که منجر به توافق کشورهای عربی با قطر شد را روابط قطر و ترکیه خواند. دولگوف گفت: "قطر متحد ترکیه است، كه هم اكنون نیز در ارتباط با خرید سامانه های دفاع هوایی روسیه تحت تحریم های امریكا قرار دارد. این تحریم ها شامل اقدامات علیه همه نیروهایی است كه با ترکیه در اتحاد هستند. این به اندازه كافی در مورد قطر اعمال می شود".

وی خاطرنشان كرد، كه توافق قطر و گروه چهارگانه عرب (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، بحرین) هنوز اعلام نشده است و اینکه این توافق "چقدر در واقعیت اجرا می شود - زمان نشان خواهد داد".

این کارشناس در پایان گفت: "اگر این توافقنامه در همه بخش ها اجرا شود، ایران را ضعیف می کند".

پیش از این، فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود، که بیانیه مصوب سه شنبه در اجلاس سران عربستان سعودی در مورد احیای وحدت کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشورهای عربی منطقه اجازه می دهد تا درگیری بر سر دوحه را پایان دهند و روابطی را که بیش از 3.5 سال پیش قطع شده بود، اما با حل مسئله مبارزه با تروریسم برقرار کنند. 

در همین حالف مسکو هم از توافق های انجام شده بسیار قدردانی کرده است.

یادآوری می کنیم، که در سال 2017، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر به خاطر متهم کردن این کشور به حمایت از تروریسم قطع کردند و محاصره حمل و نقل را برقرار کردند. همچنین روابط دیپلماتیک با قطر توسط مالدیو، لیبیا و شماری دیگر از کشورها قطع شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала