هیئت‌های دولت و طالبان در دوحه رایزنی‌ها را دربارۀ آجندای مذاکرات آغاز کرده‌اند

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaهیئت‌های دولت و طالبان در دوحه رایزنی‌ها را دربارۀ آجندای مذاکرات آغاز کرده‌اند
هیئت‌های دولت و طالبان در دوحه رایزنی‌ها را دربارۀ آجندای مذاکرات آغاز کرده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه‌های کاری هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان رأی‌زنی‌های شان را دربارۀ آجندای مذاکرات صلح آغاز کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هیئت‌های مذاکره‌کننده نشست نخستین دور دوم مذاکرات صلح را دو شب پیش برگزار کردند و در آن نشست فیصله شد تا گروه‌های کاری دو طرف رایزنی‌های شان دربارۀ آجندی مذاکرات صلح را امروز آغاز کنند.

تصمیم دربارۀ تأمین آتش‌بس و نیز چگونگی نظام آینده از موضوعاتی استند که در این دور مذاکرات روی آن بحث خواهند شد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت: «آتش‌بس خواست مردم است و تیم جمهوری اسلامی افغانستان که از مردم نماینده‌گی می‌کند، خواست مردم افغانستان را روی میز مذاکره مطرح کرده است و روی آن تاکید می‌کند».

نشست کمیتۀ رهبری شورای مصالحه/ بحث روی دور دوم مذاکرات - اسپوتنیک افغانستان
نشست کمیته رهبری شورای مصالحه/ بحث روی دور دوم مذاکرات

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان نیز اظهار داشت: «طالبان می‌گویند که سر نظام اسلامی صحبت می‌شود، البته وقتی که سر نظام اسلامی توافق شود نیاز بر این نیست که آتش‌بس شود».

همزمان با این، رئیس‌جمهور غنی در یک گفتگو با سی‌ان‌ان گفته‌است که می‌خواهد قدرت را به‌گونۀ قانونی به رئیس‌جمهور آینده بسپارد.

او تأکید کرده‌است که جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه هر توافق احتمالی سیاسی را در آینده باید تضمین کنند: «هدف اساسی من این است که قدرت را به خواست و منفعت مردم افغانستان به جانشین منتخب تحویل دهم و این ما را قادر می‌سازد که به قربانی‌های مردم افغانستان ارج بگزاریم؛ اما این باید واضیح شود که مردم افغانستان نمی‌خواهند به‌عقب برگردند. طالبان هم نمی‌توانند خواست‌های شان را بر مردم افغانستان تحمیل کنند».

با این همه، کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی امروز چهارمین نشست خود را برگزار کرد و در آن رهنمود مذاکرات صلح را تأیید کرد.

عبدالله عبدالله در این نشست ابراز امیدواری کرده‌است که مذاکرات دور دوم صلح، بربنیاد زمان‌بندی به‌پیش برود.

مجیب الرحمن رحیمی، مشاور شورای عالی مصالحه ملی اظهار داشت: «اعضای کمیتۀ رهبری یک بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از هیئت مذاکره کننده کشور ابراز داشتند و بر استفاده از فرصت موجود بر دست یافتن به صلح دایمی و قطع خشونت‌ها و خون‌ریزی تأکید کردند».

جعفر مهدوی، دبیر کل حزب ملت افغانستان نیز تصریح کرد: «تنها راه حلی که بتوانیم یک فرصتی یا مقطعی بسیار کوتاهی را زمان داشته باشیم که طالبان وارد ساختار قدرت شود و جنگ هم کامل در افغانستان متوقف شود، جز حکومت موقت دیگر فورملی نیست».

در دور نخست مذاکرات صلح، هیئت‌های دو طرف پس از در حدود سه ماه رایزنی تنها روی کارشیوۀ مذاکرات به توافق رسیدند. اکنون خواست‌ها این استند که دو طرف هرچه زودتر روی کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس مذاکره کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала