پشتیبانی معاون نخست وزیر ترکمنستان از روند صلح افغانستان در دیدار با اشرف غنی 

© Official Page for the President of The Islamic Republic of Afghanistan.پشتیبانی معاون نخست وزیر ترکمنستان از روند صلح افغانستان در دیدار با اشرف غنی 
پشتیبانی معاون نخست وزیر ترکمنستان از روند صلح افغانستان در دیدار با اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان پس از ظهر امروز با معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ترکمنستان دیدار کرد.
دیدار حمدالله محب با وزیر خارجه ترکمنستان - اسپوتنیک افغانستان
دیدار حمدالله محب با وزیر خارجه ترکمنستان

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز شنبه 20 جدی نوشت: محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصر امروز با رشید مرادوف معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجۀ ترکمنستان، در ارگ دیدار کرد.
در ادامه این خبرنامه آمده است، که نخست رئیس جمهور غنی ضمن خوش آمدید به رشید مرادوف و هیات همراه اش، گفت که مناسبات میان افغانستان و ترکمنستان، برادرانه و دوستانه بوده و در چند سال گذشته در بخش های مختلف تجارتی، ترانزیتی، اقتصادی و سیاسی، پیشرفت های مزید یافته است.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان افزوده است، که در مقابل، رشید مرادوف معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجۀ ترکمنستان در مورد روابط دو کشور صحبت کرد و گفت، که حکومت ما خواهان گسترش این مناسبات است و ما از دیدگاه و اجندای حکومت افغانستان برای اتصال منطقوی، حمایت می نماییم.
وی افزود، که ترکمنستان از پروسۀ صلح و تلاش های رئیس جمهور غنی برای تامین صلح و ثبات در افغانستان، حمایت می کند.
در این دیدار هر دو جانب درباره پروژه های مهم اقتصادی از جمله پروژه های تاپی، تاپ و فایبر نوری، خط آهن میان دو کشور و احداث بندها در افغانستان بحث و تبادل نظر نمودند و بر توسعۀ همکاری ها در این زمینه ها تاکید ورزیدند.
وزیر خارجۀ ترکمنستان گفت، که قرار است ما در سال جاری میلادی شاهد افتتاح پروژه های بزرگ در افغانستان باشیم، چنانچه کار ساخت پایپ لاین تاپی در خاک ترکمنستان به پایان رسیده و تدابیر لازم بخاطر آغاز کار تمدید پایپ لاین متذکره در خاک افغانستان گرفته شده است.
رئیس جمهور غنی از تلاش ها و حمایت ترکمنستان از افغانستان به ویژه تلاش های دو جانبه بخاطر تطبیق پروژه های تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن، ابراز امتنان کرد.
رئیس جمهور افغانستان گفت: تمرکز ما این است که برق بیشتر را از ترکمنستان وارد کنیم و واردات برق و تکمیل پروژه های بزرگ اقتصادی، از اولویت های مهم حکومت افغانستان می باشد.
رئیس جمهور افغانستان در ادامه درباره گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان دو کشور صحبت نموده، گفت: صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در منطقه است و می خواهیم در سال جدید میلادی روابط ما بیشتر گسترش یابد و ما بتوانیم پروژه های بزرگ را به شمول پروژه های تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن به پایه اکمال برسانیم.
وی افزود، که ترکمنستان منحیث یک همسایه نیک، سیاست بی طرفانه و حسنه با همه کشورها به ویژه افغانستان دارد و این مثال خوب روابط میان دو همسایه است. ما خواهان روابط نیک و دوستانه با تمام همسایه های خویش هستیم و هیچگاه نمی خواهیم که بخشی از تنش منطقوی باشیم.
رئیس جمهور افغانستان گفت، که امروز علمای ترکمنستان همانند سایر علمای جهان، خشونت را در افغانستان تقبیح می کنند.
در پایان این خبرنامه آمده است، که در این دیدار در مورد تحصیلات جوانان افغانستانی در ترکمنستان نیز صحبت شد و وزیر خارجۀ ترکمنستان آمادگی خویش را بخاطر اعطای بورسیه های تحصیلی به جوانان افغانستانی، ابراز کرد و رئیس جمهور از آن سپاسگزاری کرد.

یادآوری می کنیم، که پیش از این وزیر خارجه ترکمنستان با مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرده بود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала