محقق: گروه طالبان هنوز هم نگاه حذفی دارد

© Sputnik / Poyaمحقق: گروه طالبان هنوز هم نگاه حذفی دارند
محقق: گروه طالبان هنوز هم نگاه حذفی دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می گوید، که طالبان هنوز هم نگاه حذفی دارد و باید در جریان مذاکرات صلح، حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود.

عبدالله، قانونی، اسماعیل‌خان، نور و محقق دیدار کردند - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله، نور، اسماعیل‌خان، قانونی و محقق دیدار کردند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان روز گذشته (جمعه) در جلسه بزرگ هماهنگی که به میزبانی معاون رئیس جمهور برگزار شده‌ بود،‌ بر وحدت و همبستگی مردم افغانستان در مذاکرات صلح تایید کرد.

او گفت، که ما باید از مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح کوتاهی نکنیم و باید با جدیت خواست‌ها و مطالبات خود را مطرح و از آن دفاع کنیم.

محقق افزود، که «متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود».

این اظهارات محقق در حالی مطرح می شود که پیش از این و در دور اول مذاکرات میان افغانستانی، طالبان اعلام کرده بود که مذهب شیعه را در مذاکرات صلح به رسمیت نمی شناسند.

برخی منابع اعلام کردند، که طالبان می خواهند که توافقنامه دوحه با امریکا و مذهب حنفی به عنوان مبنای این مذاکرات قرار بگیرند. اما اکنون مشخص نیست که این خواسته های طالبان پذیرفته شده است یا خیر؟

در همین حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت، که امروز مردم افغانستان یک صدا از صلح عادلانه حمایت می‌کنند، اما ضرورت است که از لحاظ فکری و سیاسی در راستای رسیدن به صلح عادلانه تلاش صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور گفت، که اهل فکر و اندیشه باید مسایل فکری، فقهی، حقوقی و سیاسی و ضرورت صلح سازی، حل منازعه و دولت سازی را تحلیل و ارزیابی کنند و پیشنهادات علمی خود را ارائه کنند. 

وی افزود، که همچنین ضرورت است که احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فعالیت‌های خود را فشرده سازند و هماهنگ و منسجم و در یک جبهه وسیع ملی صلح و عدالت، در راستای تامین صلح عادلانه و پایدار و حفظ ارزشهای حقوق بشری و حقوق اساسی شهروندان فعالیت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала