دستور ملا هبت‌الله به طالبان: از چند همسری خودداری کنید

© REUTERSدستور ملا هبت‌الله به طالبان: از چند همسری خودداری کنید
دستور ملا هبت‌الله به طالبان: از چند همسری خودداری کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر گروه طالبان چندهمسری در میان مسوولان این گروه را منع اعلام کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، ایندیپندنت فارسی گزارش داده است که براساس سندی که در اختیار این روزنامه قرار گرفته‌است، هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان چندهمسری را در میان مسوولان این گروه ممنوع کرده‌است.

آقای آخوندزاده از مقام‌های طالبان خواسته‌است که از گرفتن همسر دوم، سوم یا چهارم خودداری کنند.  

در این سند که تحت عنوان «هدایات» به زبان پشتو منتشر شده‌است، آمده‌ است:‌‌ «هرچند ازدواج دوم، سوم و چهارم در شریعت مباح و جایز است، در اکثر مناطق کشور ما به هزینه زیاد نیاز دارد. ازدواج‌های دوم،‌ سوم و چهارم امری‌است که از سر عشرت صورت می‌گیرد و غیرضروری است. شرایط زندگی مسئولان امارت اسلامی افغانستان ایجاب نمی‌کند که تعدد زوجات انجام دهند».

اما از سوی دیگر، از محتوای مطلب برمی‌آید که رهبر طالبان نگران بدنامی بیشتر طالبان به‌خاطر ازدواج‌های اجباری است. شکایت‌هایی وجود دارد که اعضای طالبان در مناطق دوردست کشور دختران مردم را به زور به ازدواج‌های دوم یا سوم خود در می‌آورند، اما وقتی با مخالفت خانواده‌ها مواجه می‌شوند، ادعا می‌کنند که آنان نباید با تعدد زوجات که یک دستور اسلامی است، مخالفت کنند. 

رهبر طالبان در ادامه این دستور خود توضیح داده‌است: «از این جهت، به دلیل ازدواج متعدد، بر امانت‌داری، اعتماد و شهرت نیک‌شان تاثیر منفی دارد».

آخوندزاده گفته‌است که با ازدواج متعدد، «موضع خدمت‌گذاری و فعالیت‌های جهادی»‌شان تا حد زیادی متضرر می‌شود. 

رهبر طالبان به جنگجویانش هشدار داده‌ است که از تهمت و بدنامی خود را دور نگه‌دارند و ضروری است که هر شخص در هر بُعد زندگی خود، با شفافیت کامل زندگی کند. 

رهبر طالبان در بخش دیگری از این دستورش چندهمسری را معادل هوس‌رانی قرار داده‌است. 

این دستور اما در حد مسوولان گروه طالبان باقی مانده‌است و جنگجویان پیاده‌نظام آنان را که تعدادشان به 60 هزار نفر تخمین زده می‌شود، و نیز مردمی را که در مناطق تحت کنترول طالبان زندگی می‌کنند، شامل نشده‌است. 

البته بخشی از طالبان اجازه یافته‌اند که با شرایط معین، ازدواج مجدد انجام دهند. از جمله افرادی که فرزند ندارند یا فرزند پسر ندارند، آنانی که همسر برادر مرده خود را در صورت توافق زن به نکاح خود درمی‌آورند، یا کسانی که توان مالی دارند و به شرط گرفتن اجازه رهبری طالبان، می‌خواهند عقد مجدد کنند. 

سند دیگری نیز که به ایندیپندنت فارسی رسیده ‌است، این «هدایات» رهبر طالبان را تایید می‌کند. 

ملانورالدین ترابی، رئیس کمیسیون تنظیم و آزادی‌ زندانیان، با تایید این سند به مسوولان خود اطلاع داده‌است که طبق دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده اقدام کنند. 

سمیع یوسف‌زی، خبرنگار امور مرتبط با طالبان، نیز این اسناد را تایید کرد و گفت که یک مقام طالبان هم به او گفته‌است که «قباحت‌هایی که رهبر ما درباره چندهمسری اشاره کرده است، معقول است».

ازدواج متعدد یک امر عادی در میان رهبران سیاسی و اشخاص قدرتمند در افغانستان است که زندگی متمولی دارند. براساس گزارش‌ها، رهبران گروه طالبان که همواره از مجاهدین به دلیل داشتن چند همسر انتقاد کرده‌اند، حالا خود نیز به سمت چندهمسری رفته‌اند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала