اعضای مجلس نمایندگان: حکومت تصویب بودجه را بالای مجلس تحمیل می‌کند

© Photo / ارگاعضای مجلس نمایندگان: حکومت تصویب بودجه را بالای مجلس تحمیل می‌کند
اعضای مجلس نمایندگان: حکومت تصویب بودجه را بالای مجلس تحمیل می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از نمایند‌گان مردم در مجلس امروز ( چهارشنبه، 24 جدی) می‌گویند که حکومت تلاش دارد تا با افزود پول‌های میلیاردی در کودهای احتیاطی تصویب بودجه را بالای مجلس تحمیل نماید که این کار گرفتن صلاحیت مجلس از سوی حکومت است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، نذیراحمد حنفی، رئیس کمیسیون تقنین مجلس نمایندگان، در این باره گفت: «ولسی جرگه از صلاحیت‌های مشخص اش باید دفاع کند و استبداد کودها که حسابات میلیاردی است حکومت می‌خواهد بالای ما تحمیل کند در حالی که صلاحیت اختصاصی مجلس بودجه است».

میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رحمانی: یک‌سان‌سازی حقوق کارمندان دولت "خط سرخ" مجلس است

ناهید فرید، رئیس کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان، در این مورد گفت: «آقای غنی بودجه مال ملت است و حق ندارید پروژه‌ها را از بودجه ملی حذف کنید و در کود نود و یک که میلیاردها افغانی را مصرف مقامات خود کنید».

یکسان سازی معاشات، کارمندان پایین رتبه حکومت از خواست‌های دیگر اعضای مجلس است که خواستار عملی شدن آن در بودجه سال 1400 استند.

حمید الله حنیف، عضو مجلس نمایندگان، در این باره گفت: «ازدیاد معاشات از طرف ما تصویب شده و این بحث مهم ترین پروژه برای مردم افغانستان است و باید برای این موضوع اولویت داده شود».

 درهمین حال میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان می‌گوید که متوازن سازی معاشات کارمندان پایین رتبه دولتی به‌شمول معلمین و سربازان خط سرخ این مجلس است و همچنان در صورت رعایت انکشاف متوازن بودجه تصویب خواهد شد.

آقای رحمانی گفت: «در بودجه اصل متوازن بودن و یکسان سازی معاشات در نظر گرفته نشده بود و ما با دقت کامل اصل یکسان سازی معاشات را در نظر می‌گیرم و اگر حکومت توجه نکند، بودجه تصویب خواهد شد و یکسان سازی معاشات از کودهای بیست و یک تا بیست و هشت قابل تطبیق شده می‌تواند».

اما وزارت مالیه می‌گوید که مجلس نمایند‌گان صلاحیت ندارد تا طرح مالی بسازند و آن را تصویب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала