رحمانی: یک‌سان‌سازی حقوق کارمندان دولت "خط سرخ" مجلس است

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمیر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان
میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس مجلس نماینده‌گان یک‌سان سازی معاشات کارمندان دولتی را «خط سرخ خانه ملت» توصیف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان که روز چهارشنبه (24 جدی)، در نشست عمومی مجلس سخن می‌زد، گفت تا زمانی که حکومت افغانستان به طرح یک‌سان‌سازی حقوق کارمندان دولتی توجه نکند، بودجه‌ی سال مالی 1400 خورشیدی از سوی این مجلس تصویب نخواهد شد.

به گفته‌ی او، این طرح می‌تواند از کودهای 91 و 21 و 25 اجرا شود.

مجلس نمایندگان، چندی پیش طرحی را برای یک‌سان‌سازی حقوق کارمندان دولتی تدوین و تایید کرده و خواهان درج آن در سند بودجه‌ی سال مالی 1400 خورشیدی شده بود.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان، در آن زمان گفته بود که بر اساس این طرح، برای یک‌سان‌سازی حقوق ماموران، آموزگاران، متقاعدان، اجیران و سربازان به منظور تامین عدالت اجتماعی از کودهای 91 و 92، حقوق ان‌تی‌ای، سوپراسکیل و سی‌بی‌آر، به حقوق آن‌ها طبق رتب حقوق، افزوده شود.

کارمندان عین رتبه در برخی از وزارت‌خانه‌ها و ادارات نسبت به ادارات دیگر معاشات بلند می‌گیرند. هرچند طرح یک‌سازی معاشات حدود دو سال پیش از سوی کابینه تأیید شده بود، اما تاکنون عملی نشده است.

رئیس مجلس نماینده‌گان از جانب دیگر گفت که پیش‌نویس بودجه که پیش‌تر به 17 دلیل «واضح و موجه» رد شده بود، دوباره از سوی وزارت مالیه به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده است.

میررحمان رحمانی گفت که پیش‌نویس اول بودجه برای اصلاح و مفید سازی آن رد شده بود، زیرا در پیش‌نویس قبلی اصل عادلانه و متوازن بودن آن و یک‌سان سازی معاشات کارمندان دولت در نظر گرفته نشده بود.

مجلس نمایندگان طرح همسان سازی معاشات کارمندان دولت را تصویب کرد - اسپوتنیک افغانستان
مجلس نمایندگان طرح همسان سازی معاشات کارمندان دولت را تصویب کرد

رحمانی تأکید کرد که هیچ گونه برخورد شخصی، گیروگان‌گیری و جابه‌جایی پروژه‌های شخصی در تصمیم رد پیش‌نویس بودجه دخیل نبوده است.

او از کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان خواست که پیش‌نویس دوم بودجه را با دقت و با درنظرداشت یک‌سان سازی معاشات کارمندان دولت بررسی کند و به واحدهایی که بدون تصویب مجلس نماینده‌گان خلاف قانون براساس فرمان ریاست جمهوری ایجاد شده است، بودجه ندهد.

میررحمان رحمانی، تصمیم‌گیری درباره بودجه را از صلاحیت مجلس نماینده‌گان عنوان کرد و افزود که در این تصمیم‌گیری مستقل عمل می‌کند و زیر تهدید و فشار و قرار نمی‌گیرد.

رئیس مجلس نماینده‌گان تأکید کرد که رهبری دولت باید اصل تفکیک قوا را در نظر بگیرد و به حدود و صلاحیت قوه مقننه احترام بگذارد.

به گفته او، رد بودجه، عدم تأیید دسترخوان ملی و رای اعتماد ندادن به برخی از وزیران از صلاحیت مجلس نماینده‌گان است که قانون اساسی اعطا کرده است. او گفت که اعمال صلاحیت قانونی مجلس نماینده‌گان نباید به معنای تقابل تفسیر شود.

رد بودجه از سوی مجلس نماینده‌گان واکنش محمداشرف غنی را برانگیخته است. محمداشرف غنی، رییس جمهور دست‌کم دوبار تأکید کرده است که صلاحیت مجلس نماینده‌گان تنها رد و یا تأیید بودجه به عنوان «یک کل» است.

براساس آن‌چه اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند، محمداشرف غنی در ننگرهار نماینده‌گان را متهم کرده است که خواستار گنجانیدن دو هزار پروژه شخصی در سند بودجه هستند.

مجلس نماینده‌گان به این سخنان غنی واکنش تند نشان داده و آن را توهین به خانه ملت خوانده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала