کارشناسان آمریکایی: ترامپ ممکن است خود را عفو کند

© REUTERS / Jim Bourg کارشناسان آمریکایی: ترامپ ممکن است خود را عفو کند
   کارشناسان آمریکایی: ترامپ ممکن است خود را عفو کند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به عقیده تعدادی از کارشناسان آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا می تواند خود را عفو کند.

به گزارش اسپوتنیک، به عقیده تعدادی از کارشناسان آمریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا می تواند خود را عفو کند اما حتی اگر دیرتر این تصمیم در دادگاه ها با موفقیت مورد اعتراض قرار نگرفته و رد نشود، چنین عفوی وی را از احتمال پیگرد در سطح ایالت ها نجات نخواهد داد.

اخیراً رسانه های آمریکایی با استناد به منابع خود می نویسد که رئیس جمهور در مورد موضوع عفو خود گویا حتی با  اعضای خانواده اش بحث کرده است. وی همچنین تعدادی از همکاران خود را که قبلاً از صدور احکام مجازات برای آنها انتقاد کرده بود، عفو کرد.

درخواست مجلس نمایندگان آمریکا از پنس برای برکناری ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
درخواست مجلس نمایندگان آمریکا از پنس برای برکناری ترامپ

به گفته جیمز گاردنر، استاد علوم سیاسی در دانشکده حقوق دانشگاه بوفالو، در مورد این موضوع اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد ، زیرا چنین سابقه ای در تاریخ وجود نداشته است.

وی گفت: "از نظر من ، عفو خود امری غیر منطقی است، بنابراین ممنوع است. حتی پاپ نیز خود را تبرئه نمی کند."

همچنین دیوید شولتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتا نیز در مورد ابهام در این موضوع صحبت می کند.

وی یادآوری کرد که در قانون اساسی ایالات متحده آمده است كه "رئیس جمهور حق دارد كه به جز موارد استیضاح، اجرای احكام برای ارتکاب جرایم علیه ایالات متحده را به تعویق بیندازد و عفو کند" و ضمناً در سال 1867 دیوان عالی كشور رای داد كه "اختیاراتی كه به این ترتیب اعطا می شوند نامحدود باشند."

این کارشناس افزود: "طیف حق عفو به قدری گسترده است كه حتی به رئیس جمهور جرالد فورد اجازه داد قبل از آنكه تفهیم اتهامات ریچارد نیكسون، وی را عفو كند."

به گفته رونالد چن، استاد دانشگاه راتگرز، در همین رابطه بود که سپس وزارت دادگستری آمریکا سندی را صادر کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور نمی تواند خود را عفو کند، زیرا این مغایر روح قانون اساسی است و کسی نمی تواند در پرونده خود قاضی باشد. با این حال، این عامل، تعیین کننده نیست.

وی افزود: "درست مثل اینکه او هر ساله بوقلمون های عید شکرگذاری را عفو می کند ، او (ترامپ) می تواند هر کسی را عفو کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. هیچ بازرسی صورت نمی گیرد، یا دادگاه نمی تواند بگوید که او از آزادی عمل خود سوء استفاده می کند. بنابراین مطلق بودن حق عفو حاکی از این واقعیت است که وی می تواند خودش را  نیز عفو کند".

به گفته وی، از سوی دیگر برخی از محققان به این واقعیت توجه نشان می دهند که قانون اساسی از حق "اعطای عفو" صحبت می کند و از نظر آنها کلمه "اعطا" به این معنی است که این کار فقط برای شخص دیگری قابل انجام است ، اما نه برای خود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала