افتتاح سه پروژه مشترک اقتصادی افغانستان و ترکمنستان و چشم‌انداز روابط دو کشور

© Photo / ARGافتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان
افتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان و قربان‌قلی بردی‌محمدوف، رییس جمهوری ترکمنستان روز گذشته سه پروژه اقتصادی مشترک را در بخش‌های خط آهن، برق و فایبر نوری افتتاح نمودند.

پس از افتتاح پروژه خط آهن آقینه – اندخوی، دیروز نخستین قطار از آقینه به شهر اندخوی رسید که شامل ۲۰ واگون باربری حامل محصولات صادراتی ترکمنستان بود.
هدف از ساختن این خط آهن وصل کردن کشورهای منطقه به شبکه خط آهن چین، گفته شده است.

افتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان  - اسپوتنیک افغانستان
افتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان

همچنان روسای جمهور دو کشور مرحله اول پروژه لین برق از شهر آتامراد (کرکی) ترکمنستان به شهر شبرغان افغانستان را افتتاح نمودند.
لین برق ۱۰۰۰ کیلوولت است که قرارداد آن در سال ۲۰۱۶ امضا شده بود و حالا مرحله اول آن یعنی ۵۰۰ کیلوولت آن تکمیل و افتتاح شد. در مرحله اول برق شهرهای اندخوی، شبرغان و مزار شریف تامین خواهد شد و در مرحله دوم که قرار است یک سال بعد افتتاح شود، برق شهرهای پل خمری و کابل نیز تامین خواهد شد.

محمد خان تکل، رئیس اداره ملی تنظیم آب می‌گوید مرحله اول این پروژه با هزینه ۶۹ میلیون دالر تکمیل شده که بانک انکشاف آسیایی آن را پرداخت کرده است.

نقیب الله فایق، والی فاریاب در مورد این پروژه در توییتر خود نوشته است:
«قبلا يك كيلو وات برق را از تركمنستان به ٦.٣ سنت می‌خريديم. با افتتاح امروز، تركمنستان قبول كرده است كه هر كيلو وات برق را به ٣ سنت قرارداد نمايد كه می‌توان گفت ارزان‌ترين برق دنيا. اين قرارداد برای ده سال با نرخ ثابت قرارداد خواهد شد».

پروژه فایبر نوری امام‌نظر - آقینه و سرحدأباد - تورغندی نیز افتتاح شد که بر اساس آن سرعت تبادله اطلاعات میان کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی و جنوب – شرقی الی ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه خواهد رسید.
وزارت مخابرات گفته است با تکمیل این پروژه قیمت انترنت را کمتر و سرعت آن را بیشتر خواهد ساخت.

محمد بشرمل، آگاه امور اقتصادی و استاد در دانشکدهٔ اقتصاد می‌گوید، پس از حادثه یازدهم سپتامبر و فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان روابط دو کشور وارد مرحله جدید شد.
مقامات بلند پایه دولتی، طی سالیان اخیر چندین بار سفر های رسمی به ترکمنستان داشته اند و تا به حال چند سند همکاری و موافقت نامه میان دو دولت به امضا رسیده است.
به باور او، بخش عمده روابط میان افغانستان و ترکمنستان را روابط اقتصادی و بازرگانی تشکیل می‌دهد.
دو بندر تورغوندی در هرات و آقینه در ولایت فاریاب گذرگاه‌های کالای های بازرگانی میان دو کشور است.
به گفتهٔ او با آنکه در سال‌های اخیر روابط میان دولت های افغانستان و ترکمنستان فراز و فرودهایی داشته است، اما این روابط هنوز هم از دید برخی‌ها بسیار محدود است و موانع زیادی فراروی روابط دو کشور وجود دارد.

رییس جمهور غنی دوستی بین افغانستان و ترکمنستان را را برای مردم و دولت افغانستان پر ارزش خوانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала