یک ابرزمین در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری کشف شد

© Photo / NASA/JPL-Caltech/T. Pyleیک ابرزمین در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری کشف شد
یک ابرزمین در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری کشف شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان به تازگی موفق به کشف یک ابرزمین سنگی با دمای بالا شده‌اند که در حال چرخش در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، پژوهش اخیر توسط پژوهشگران دانشگاه «کالیفرنیا، ریورساید» رهبری شده و در آن اخترشناسان رصدخانه «کک» هم نقش داشته‌اند. این ابرزمین یا سیاره فراخورشیدی کشف شده در کهکشان راه‌شیری، 50 درصد از زمین بزرگتر است و 3 برابر سیاره ما جرم دارد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال «The Astronomical Journal» منتشر شده است.

سیاهچاله‌ها و مالتی ورس کلید اصلی حل ماده تاریک  - اسپوتنیک افغانستان
سیاهچاله‌ها و مالتی ورس کلید اصلی حل ماده تاریک

یکی از پژوهشگران مقاله اخیر و اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید به نام «استفان کین» درباره این سیستم سیاره‌ای که «TOI-561b» نام دارد، گفته: «این سیاره جدید در مدت 12 ساعت دور ستاره خود می‌چرخد. هر روزی که در زمین سپری می‌کنیم، این سیاره دو بار اطراف ستاره خود می‌چرخد».

نزدیکی بیش از اندازه به ستاره باعث دمای بسیار بالای این سیاره شده، به گونه‌ای که دمای آن به بیش از 1700 درجه سلسیوس می‌رسد. در حالی که جرم این سیاره سه برابر زمین است، اما تراکم آن تفاوتی با سیاره ما ندارد.

کین گفته: «این یک موضوع تعجب‌برانگیز است چرا که شما انتظار دارید تراکم آن بالاتر باشد، اما با این تصور که با یک سیاره قدیمی روبه‌رو هستیم، مطابقت دارد».

طبق گفته پژوهشگران، TOI-561b احتمالا نزدیک به 10 میلیارد سال پیش شکل گرفته، چرا که هرچه یک سیاره پیرتر شود، از حالت عادی تراکم کمتری دارد چرا که برخی از عناصر سنگین در هنگام شکل‌گیری دیگر وجود ندارند.

ستاره‌ای که این سیاره سنگی دور آن می‌چرخد، بخشی از گروه ستاره‌ها نادر به نام «دیسک ضخیم کهکشانی» است. این ستاره‌ها از نظر شیمیایی متفاوت هستند و عناصر سنگین کمتری مانند منیزیم و آهن که معمولا با شکل‌گیری سیاره‌های در ارتباط هستند، در آن‌ها به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد سیاره‌های سنگی زیادی در کهکشان راه شیری وجود دارند، سیاره‌هایی که شبیه به زمین هستند و شاید روزی در آن‌ها زندگی در جریان بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала