رئیس مجلس: تا بودجه تصویب نشود به رخصتی نمی‌رویم

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمیر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان
میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس مجلس می‌گوید که تا تصویب بودجه سال مالی 1400، اعضای مجلس به رخصتی زمستانی رفته نمی‌توانند.

به گزارش اسپوتنیک، میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز دوشنبه، 29 جدی گفت که اعضای این نهاد تا زمانی‌که بودجه به تصویب نرسد، به رخصتی زمستانی نخواهند رفت.

  رئیس مجلس نمایندگان افزود که پیش از رفتن اعضای مجلس به رخصتی زمستانی، بودجه مالی 1400 تصویب خواهد شد.

این در حالی است اعضای مجلس نمایندگان کشور امروز (شنبه، 27 جدی) پیش‌نویس دوم سند بودجه‌ی سال مالی 1400 را در نشست عمومی این مجلس رد کردند.

مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
طرح بودجه ملی سال آینده برای دومین بار از سوی مجلس رد شد

حکومت افغانستان در مسوده دوم بودجه سال مالی 1400 حدود 21 هزار تشکیل را کم نموده و در عین حال 15 میلیارد افغانی در معاشات کارمندان خدمات ملکی افزایش آورده است. اما مجلس نمایندگان بااین شرایط نیز بودجه سال پیشرو را رد کرد.

اعضای مجلس نمایندگان پس از شنیدن گزارش کمیسیون مالی و بودیجه این جرگه در مورد این بودجه، آنرا به بدلیل وجود 19مورد تخطی و عدم شامل کردن طرح یکسان سازی معاشات با اکثریت آرا رد کردند.

در پیش نویس دوم بودجه برای سال مالی 1400 بیش از 473 میلیارد افغانی در نظر گرفته شده بود که از این میان، بیش از 311 میلیارد افغانی بودجه‌ عادی و 161.842 میلیارد افغانی بودجه‌ انکشافی پیش بینی شده است. دو روز پیش این پیش ‌نویس از سوی کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه نیز رد شده بود.

مجلس نمایندگان افغانستان طرح یکسان سازی معاشات کارمندان دولتی و خدمات ملکی را از خط سرخ شان بخاطر تایید بودجه امسال عنوان نموده بودند.

گفتنی است که هم اکنون وزارت مالیه معاشات کارمندان دولتی را به دلیل عدم تصویب بودجه ملی، پرداخت نکرده‌است.

رد بودجه از سوی مجلس نماینده‌گان واکنش محمداشرف غنی را برانگیخته است. محمداشرف غنی، رییس جمهور دست‌کم دوبار تأکید کرده است که صلاحیت مجلس نماینده‌گان تنها رد و یا تأیید بودجه به عنوان «یک کل» است.

براساس آن‌چه اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند، محمداشرف غنی در ننگرهار نماینده‌گان را متهم کرده است که خواستار گنجانیدن دو هزار پروژه شخصی در سند بودجه هستند.

مجلس نماینده‌گان به این سخنان غنی واکنش تند نشان داده و آن را توهین به خانه ملت خوانده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала