واکنش‌ها به اظهارات صالح؛ "حکومت جرأت اعدام طالبان را ندارد"

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیامرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان اخیرا اعلام کرده است که باید شماری از زندانیان طالب اعدام شوند تا برای دیگران درس عبرت باشد.

معاون نخست ریاست جمهوری می‌گوید طالبان به این باور اند که پس از بازداشت شدن عفو می‌شوند و به جزای اعمال خود نمی‌رسند. به باور صالح، این موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش حملات تروریستی در شهرهای بزرگ در چند ماه اخیر می‌باشد. معاون نخست ریاست جمهوری قصد دارد این پیشنهاد را به ستره محکمه بفرستد.

نصیر مجددی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در رابطه به اینکه آیا این اقدام منجر به کاهش سطح خشونت و حملات تروریستی خواهد شد یا خیر می‌گوید

"من فکر می‌کنم اگر چنین اقدام صورت بگیرد و اقای صالح گفته است طالبان زندانی باید اعدام شوند، در قدم نخست جامعه جهانی نگرانی خود را اعلام می‌کند و تنش‌ها بیشتر خواهد شد. همین طور انتحار و انفجار هم بیشتر می‌شود".

وی افزود: "اما این بدین معنا نیست که طالبان خون‌ریزی کنند و ما سکوت کنیم. در چنین شرایط باید از مدارا و برده‌باری کار بگیریم و تا تیم‌های دو طرف مذاکره‌کننده به نتیجه مطلوب برسند".

بلقیس روشن، عضو مجلس نمایندگان افغانستان این اقدام امرالله صالح را سهم نرسیدن آقای صالح به قدرت می‌داند و می‌گوید، حکومت افغانستان توان و جرأت اعدام طالبان زندانی را ندارد.
به باور او سران طالبان از زندان آزاد شده اند و اگر حکومت افغانستان دروغ نمی‌گفت، باید ۴۰۰ زندانی طالب را که قبلا حکم اعدام شان صادر شده بود، اعدام می‌کردد.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
صالح: تروریستان بازداشت‌شده باید اعدام شوند

وی گفت: "آقای صالح واقعا اگر راست می‌گفت و صادق می‌بود، باید به خود شرم و ننگ می‌دانست که انس حقانی، مالی خان و دیگر طالبان را آزاد کردند. در حالی که کنار آقای غنی بود".
این عضو مجلس نمایندگان افغانستان افزود: "اگر واقعا آقای صالح دروغ نمی‌گوید و خود را قهرمان نمی‌داند، روزی که شش هزار قاتل مردم افغانستان را آزاد کردند صدای مخالفت بلند می‌کرد. اگر آقای صالح دروغ نمی‌گفت، ۴۰۰ طالب که حکم اعدام داشتند را آزاد نمی‌کردند و کنار آقای غنی ایستاد نمی‌شد".
بلقیس روشن با اشاره به اینکه به نظر وی در تقسیم قدرت به معاون نخست ریاست جمهوری سهم کم‌تر می‌رسد، گفت:

"این‌ها مردم افغانستان را فریب می‌دهند، اگر واقعا قصد اعدام طالبان را دارند، باید شعار ندهند و عملی کنند. این توان و جرأت را حکومت افغانستان ندارد تا زندانیان طالب را اعدام کند".

حسیب ستاری، شهروند کابل است. او از این اقدام آقای صالح حمایت می‌کند و می‌گوید: "طالبان سر سازگاری با مردم افغانستان را ندارند. بهترین شیوه برای مبارزه با طالبان از طریق فشار است و اعدام طالبان بهترین فشار برای تأمین امنیت است".
ستایش مهرپور در کابل زندگی می‌کند. او هرچند مخالف اعدام است اما با سیاست حکومت افغانستان هم موافق نیست.
خانم مهرپور می‌گوید: "دولت افغانستان زیر نام طالب شاید مخالفان سیاسی خود را اعدام کند. چه ضمانتی وجود دارد که افراد اعدام شده طالب باشند؟".
از عبدالفتاح مصباح، آگاه امور سیاسی پرسیدیم که اعدام طالبان زندانی آیا می‌تواند در کاهش حملات تروریستی و قتل‌های هدف‌مند کمک کند؟
آقای مصباح می‌گوید:

"حالا که پروسهٔ صلح در حال جریان است، با چنین ابراز نظر‌ها خیلی موافق نیستم و می‌تواند پروسهٔ صلح را به چالش بکشد. در قدم نخست حکومت افغانستان توان اعدام طالبان را ندارد؛ اگر هم داشته باشد، این اقدام شاید با پاسخ طالبان روبرو شود و این مردم افغانستان هستند که هزینهٔ آن را باید بپردازند".

طالبان این اظهارات صالح را تلاشی برای سبوتاژ روند صلح خوانده و از عواقب اعدام جنگجویان این گروه توسط حکومت افغانستان، هشدار داده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала