مجلس: طالبان به صلح باور ندارند لذا نهادهای امنیتی نباید غافل باشند

© Photo / ارگپارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان
پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس می‌گویند با توجه به تشدید خشونت‌ها از سوی طالبان، این گروه به صلح باور ندارند و بناً نهادهای امنیتی نباید از مدافعه کشور غافل شوند.

به گزارش اسپوتنیک، بحث صلح و چگونگی ادامه مذاکرات صلح میان دولت و طالبان در آجندای نشست امروز چهارنشبه (1 دلو) گنجانیده شده بود؛ اما اکثریت نمایندگان بر این باوربودند که طالبان به صلح اعتقاد ندارند و هنوز هم بر گرفتن قدرت با زور میل تفنگ تاکید می‌کنند.

میر رحمان رحمانی رحمانی رییس مجلس نمایندگان گفت، روند مذاکرات صلح دوحه به گونه‌ای جریان دارد که مردم افغانستان به خصوص ولسی جرگه از بحث‌های جاری اطلاع دقیق ندارند؛ اما آنچه که از طریق رسانه‌ها، سخنگویان و برخی اعضای هیات شنیده می‌شود این است که جانب طالبان اراده‌ای برای ادامه مذاکرات و به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارد.

سه پیش شرط جدید طالبان برای پیشبرد مذاکرات   - اسپوتنیک افغانستان
سه پیش شرط جدید طالبان برای پیشبرد مذاکرات

آقای رحمانی افزود، جانب حکومت هم برای فراهم آوری زمینه صلح تلاش نمی‌کند؛ شعارهای دوطرف هنوز از آمادگی برای صلح واقعی فاصله دارد؛ اما آنچه بر مردم ما می‌گذرد، فراتر از پیام تسلیت گفتن‌هاست، هر روز ده‌ها خانواده بخاطر از دست دادن عزیزان خود اشک می‌ریزند و در انتظار صلح اند.

علی اکبر جمشیدی یک عضو مجلس نمایندگان گفت که دور دوم مذاکرات صلح در فضای سرد و مایوس کننده جریان دارد. هردوهیات منتظر است که حکومت جدید امریکا چه تصمیم می یگرد. با کمال تاسف جنگ و خشونت بیش از هر زمان دیگر افزایش پیدا کرده و تلفات از هر دو طرف و به خصوص مردم ملکی بی نهایت زیاد شده‌است.بناً مردم صلحی می‌خواهد که در آن امنیت جانی و روانی داشته باشند.

عبدالقیوم سجادی؛ عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز گفت که با توجه به وضعیت کنونی، ایجاب می‌کند که حکومت دستگاه دیپلماسی خود را بیش از هر زمان دیگر فعال سازد و از سوی دیگر نهادهای امنیتی نیز از مدیریت درست جنگ، غافل نشوند.

این عضو مجلس نمایندگان افزود که حکومت زمانی می‌تواند از موقف قوی در میز گفتگو وارد شود که بتواند از طریق تامین امنیت مردم مشروعیت سیاسی خود را تقویت کند.

نمایندگان مجلس تاکید داشتند که همزمان با جریان گفتگوهای صلح برقراری آتش‌بس به منظور پایان کشتار مردم حتمی است و طالبان باید به این خواست مردم افغانستان تمکین کند وگرنه ادامه اینچنینی گفتگوهای صلح به نفع مردم افغانستان نخواهد بود. 

با این وجود، سر انجام میر رحمان رحمانی گفت که بحث روی موضوع صلح به روز دوشنبه هفته آینده نیز ادامه می‌دهد و در انتهای آن نشست، نظریات نمایندگان در یک اعلامیه که بیانگر دیدگاه مجلس در مورد صلح خواهد بود، جمع بندی خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала