بلینکن :دولت بایدن توافق با طالبان را بررسی می‌کند

© AP Photo / Susan Walshبلینکن :دولت بایدن توافق با طالبان را بررسی می‌کند
بلینکن :دولت بایدن توافق با طالبان را بررسی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آنتونی بلینکن که از سوی نامزد جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای وزارت خارجه این کشور روز سه شنبه گفت که او توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن نامزد وزیر امورخارجه دولت جدید آمریکا در جلسه تایید صلاحیت خود در مجلس سنا آن کشور گفته است که " ما می خواهیم به جنگ بی پایان خود در افغانستان خاتمه دهیم. می خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلا برای آن به آنجا رفته ایم را حفظ کنیم."

وی گفته است که تا هنوز از جزییات مذاکره میان آمریکا و طالبان آگاهی ندارد و باید آن را به دقت برسی کرد تا معلوم شود که روی چه چیزهای توافق شده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه آقای بیلینکن قول داده است که در مذاکرات با طالبان حقوق زنان را مد نظر میگیرند. وی در مورد مذاکرات صلح دوحه میان دولت افغانستان و طالبان گفته است که از اگر از دستاوردهای زنان و دختران در 20 سال گذشته حراست نشود نتایج این فرآیند قابل دوام نمیباشد. وی گفته است که این کار آسان نخواهد بود اما ما کوشش خود را میکنیم.

براساس توافقی که در دوحه امضا شد آمریکا کلیه نیروهایش را تا ماه می 2021 از افغانستان خارج می کند و طالبان قول داد اجازه عملیات از خاک افغانستان را به گروه های افراط‌گرا ندهد.

استولتنبرگ: سرنوشت ماموریت ما در افغانستان به تصمیم بایدن بستگی دارد - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ: سرنوشت "ماموریت ما در افغانستان" به تصمیم بایدن بستگی دارد

به دنبال این توافق، حملات شورشیان طالبان به نیروهای بین‌المللی متوقف شد اما حملات این گروه به نیروهای امنیتی افغانستان همچنان ادامه دارد. دولت افغانستان در حال مبارزه با طالبان است که تلاش می کند بخشهایی از کشور را تحت تسلط خود در آورد.

طالبان می‌گویند، اگر طبق توافق با آمریکا ، همه نیروهای خارجی تا بهار سال آینده از افغانستان خارج نشوند، آنها حمله به نیروهای بین المللی از سر خواهند گرفت.

هرچند آقای بایدن از دیرباز از پایان دادن به حضور آمریکا در افغانستان حمایت کرده اما دستیاران او اخیرا از نیاز به حفظ نیرویی کوچک برای مقابله با بروز خشونت در آن کشور صحبت کرده است.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان پیشتر گفت مذاکره آمریکا با طالبان به خودی خود اشتباه نبوده اما دولت آقای ترامپ در دادن "امتیاز گسترده" به این گروه اشتباه کرده است.

دولت افغانستان در حال مذاکره با طالبان است اما مشخص نیست که چه زمانی توافق صلح را امضا میکنند.

بسیاری نگرانند که اگر نظامیان خارجی قبل از رسیدن به یک توافق پایدار از افغانستان عقب نشینی کنند، طالبان دوباره به قدرت برسند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала