جنگ یا صلح؛ توافقنامه امریکا با طالبان در انتظار ارزیابی توسط دولت بایدن

CC BY 2.0 / U.S. Navy/ Lt. Chad A. Dulac / Headed homeادامهٔ حضور سربازان امریکایی در افغانستان؛ آیا پروسهٔ صلح به بن‌بست خواهد رسید؟
ادامهٔ حضور سربازان امریکایی در افغانستان؛ آیا پروسهٔ صلح به بن‌بست خواهد رسید؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی جو یایدن برای پست وزارت خارجه امریکا گفته است که توافقنامه این کشور با گروه طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

نامزد پیشنهادی جو یایدن برای پست وزارت خارجه امریکا گفته‌ است: "ما می‌خواهیم به این جنگ به اصطلاح ابدی پایان دهیم. می‌خواهیم نیروهای‌مان را برگردانیم. می‌خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریزم که اصلا برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم".

به گفتهٔ نامزد پیشنهادی بایدن، باید جزئیات و موارد توافق به دقت بررسی شود، زیرا وی تاکنون از این جزئیات باخبر نیست.

 

میرحیدر افضلی، رئیس کمیسیون امور‌ دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نماینده‌گان در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان، از به بن‌بست رسیدن احتمالی مذاکرات صلح حرف می‌زنید و می‌گوید، موضوع حضور سربازان امریکایی در افغانستان و تبدیل نشدن دوبارهٔ افغانستان به پایگاه تروریزم که از آدرس آقای بلنکین مطرح شد، به نوع در تناقض با توافقنامهٔ است که امریکا با طالبان به امضاء رسانده است.

فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مجلس سنا: امریکا به تعهدات خود در قبال افغانستان باید متعهد باقی بماند

وی گفت:

"بحث مرور و بررسی موافقت‌نامه صلح میان طالبان و امریکا یک بخش از سخنان وزیر پیشنهادی وزارت خارجهٔ امریکا بود. این موضوع نشان می‌دهد که پروسهٔ صلح افغانستان و به نتیجه رسیدن آن یک مقدار به درازا بکشد".

به باور افضلی تصور به این است که با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا، احتمال این که پروسهٔ صلح افغانستان به بن‌بست برسد و یا این که به درازا بکشد بسیار زیاد موجود است و حداقل چیزی که متصور است این که نتیجه مذاکرات در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

سلیمان‌علی دوست‌زاده، آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید، در صورتی که  خلیلزاد در اداره بایدن جایگاهی نداشته باشد ممکن است بلنکین چک سفید را که پمپئو به طالبان داده بود ابطال کند.
دوست‌زاده می‌گوید:

"بدون شک آزادی‌های بنیادین، حقوق زنان، آزادی بیان، اندیشه و عقیده یک اصل است. قرار هم این نبوده است که نیروهای امریکا تا ابد در افغانستان بمانند".

این در حالی است که دولت دونالد ترامپ در پایان ماه فبروری سال گذشته به هدف پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا، با گروه طالبان توافقنامه امضا کرد.
دولت ترامپ برخی از مواد این توافقنامه را محرمانه نگهداشت، اقدامی که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала