واکنش تند مسکو به بیانیه امریکا دربارۀ تظاهرات غیرقانونی در روسیه

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش تند مسکو به بیانیه امریکا دربارۀ تظاهرات غیرقانونی در روسیه
واکنش تند مسکو به بیانیه امریکا دربارۀ تظاهرات غیرقانونی در روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه روسیه در واکنش به بیانیه سفارت امریکا درباره تظاهرات غیرقانونی در روسیه، خواستار عدم دخالت این کشور در امور داخلی دیگر کشورها شد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه، 23 جنوری) با نشر بیانیه‌ای، خواستار عدم دخالت امریکا در امور داخلی دیگر کشورها شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه که در صفحه فیسبوک این نهاد منتشر شده، آمده است: «به مسائل خود بپردازید و از دخالت در امور دیگر کشورها خودداری کنید».

وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که سفارت امریکا در مسکو در تاریخ 6 جنوری در روز تظاهرات در واشنگتن و حمله به کنگره هیچ‌گونه واکنشی نشان نداد و «شهروندان خود را به اعتراضات مسالمت‌آمیز» ترغیب نکرد و کشته شدن افراد در ناآرامی‌ها و بازداشت بیش از 100 نفر را محکوم نکرد و حتی جان سالیوان سفیر امریکا در روسیه این حوادث را «حمله مجرمانه» توصیف کرد.

دستگیری شرکت کنندگان در همایش های غیرقانونی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
دستگیری شرکت کنندگان در همایش های غیرقانونی در مسکو

بیانیه می‌افزاید: «جهان شاهد بود که چگونه دولت شما با تیراندازی پولیس به سوی معترضین یک اعتراض مسالمت‌آمیز را به یک اعتراض «غیرمسالمت‌آمیز» تبدیل کرد و سپس اقدامات معترضین را «حمله به دموکراسی» توصیف کرد».

دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: «ریاکاری ابزار دیپلماسی امریکاست، ابزاری که به ویژه در بحران کرونا به ابزاری خطرناک تبدیل شده است».

پیش از این، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به انتشار مکان و زمان برگزاری تظاهرات غیرقانوی در شهرهای مختلف روسیه از سوی سفارت امریکا طی یادداشتی در فیسبوک خود نوشت، در صورتی که برعکس این اقدام اتفاق می افتاد و سفارت روسیه در واشنگتن اقدام به چنین کاری می‌کرد، با هیاهوی سیاست مداران امریکایی از جمله شعارهای روس هراسانه و تهدید برای اعمال تحریم و اخراج دیپلمات های روسیه مواجه می‌شد. وی همچنان هشدار داد که همکاران امریکایی باید در وزارت امور خارجه پاسخگو باشند و توضیح بدهند.

پیشتر سفارت امریکا در مسکو در واکنش به تظاهرات غیرقانونی در شهرهای مختلف روسیه در یادداشتی توییتری نوشت که گزارش‌های مربوط به این تظاهرات را دنبال کرده و از حقوق تمامی مردم برای اعتراضات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان حمایت می‌کند. این نهاد دیپلماتیک همچنان اقدامات دولت روسیه در قبال این تظاهرات را در جهت «سرکوبی» این حقوق توصیف کرد. این در حالی است که واشنگتن نیز پیشتر شاهد اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود و سفارت امریکا هیچ‌گونه واکنشی به این رویدادها نشان نداد.

سفارت امریکا در روسیه روز جمعه مکان و زمان برگزاری تظاهرات غیرقانونی در روز 23 جنوری در شهرهای مختلف روسیه را منتشر کرد و از شهروندان امریکا خواست تا از حضور در چنین رویدادهایی خودداری کنند.

پیشتر هواداران الکسی ناوالنی مخالف دولت روسیه اقدام به انتشار فراخوان هایی در اینترنت برای برگزاری تظاهراتی جهت حمایت از وی در روز 23 جنوری کردند. طبق اعلام وزارت امور داخله روسیه حدود 4 هزار نفر در مرکز شهر مسکو در این تظاهرات شرکت کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала