کابل از ریاض خواست به برقراری آتش‌بس کمک کند

© Photo / Ministry of Foreign Affairs of Afghanistanکابل از ریاض خواست به برقراری آتش‌بس کمک کند
کابل از ریاض خواست به برقراری آتش‌بس کمک کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه افغانستان در سفر سه روزه اش به ریاض با همتای سعودی خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور، از عربستان سعودی درخواست کرده است که افغان‌ها را در رسیدن به آتش‌بس در این کشور کمک کند.

آقای اتمر این درخواست را در جریان سفر سه روزه اخیرش با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در میان گذاشته است.

    رایزنی‌های اتمر در عربستان برای صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مشورت های اتمر در عربستان برای صلح در افغانستان

عربستان سعودی و پاکستان روابط استراتژیکی دارند و از طرفی نفوذ اسلام آباد بر طالبان به طرز چشمیری تاثیر گذار است.آقای اتمر در دیدارهای سه روز گذشته خود با مقام‌های ارشد عربستان سعودی، به دنبال جلب حمایت این کشور از روند صلح جاری است.

وی در گفتگو با روزنامه شرق‌الاوسط با تاکید بر نقش عربستان سعودی در پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان، گفته است که با شاهزاده فرحان درباره توسعه همکاری دوجانبه در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای مذاکره‌ کرده است.

او درباره تلاش‌های صلح گفته است که دولت افغانستان به تمام تعهدات خود در قبال طالبان پایبند بوده و حالا نوبت طالبان است که با ادای مسوولیت، حسن نیت خود برای صلح را نشان دهد.

آقای اتمر افزود: «ما بیش از شش هزار زندانی طالبان را آزاد و تمام تقاضاهای طالبان را برآورده کرده‌ایم. حالا طالبان باید به مردم افغانستان و جامعه جهانی ثابت کنند که مسوولیت‌ها و تعهداتی را که امضا کرده‌اند، انجام می‌دهند».

او درباره برقراری آتش‌بس گفته است: «مذاکرات دوحه ابتکار مهمی است که باب گفتگو را باز کرده است. دولت افغانستان این‌طور می‌بیند که توافق بر سر آتش‌بس بهترین اثبات بر این ادعا است که طالبان در پی خشونت نیست. این رویکرد آن‌ها را از مسئولیت در قبال سطح کنونی خشونت مبرا می‌کند».

وزیر خارجه افغانستان با ابراز امیدواری از روی کار کردن دولت جدید جو بایدن در امریکا نیز گفته است که گفتگوهای امنیتی با واشینگتن برای ثبات بین‌المللی مهم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала