آغاز دور جدید روابط بین کابل و واشنگتن

© Photo / Embassy of Afghanistan, Washington, D.C. / Embassy of Afghanistan, Washington, D.C.حمدالله محب
حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمدالله محب اظهار داشته است که روابط بین دولت کابل و واشنگتن گسترش خواهد یافت.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، با به  قدرت رسیدن جو بایدن در ایالات متحده امریکا، کابل به ازسرگیری همکاری‌ها و رأی‌زنی‌‎های منظم با واشنگتن دربارۀ صلح افغانستان خوشبین شده‌است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که در حکومت گذشتۀ امریکا نهادهای امنیت ملی آن کشور اطلاعات را به‌گونۀ منظم با کابل شریک نمی‌ساخت و روابط کمتری وجود داشت.

آقای محب می‌افزاید که پس از تماس تیلفونی او با همتای امریکایی‌اش، این امیدواری به وجود آمده‌است که روابط دولت کابل با واشنگتن گسترش یافته و اطلاعات در روند صلح نیز به‌گونۀ دقیق با کابل درمیان گذاشته خواهند شد.

محب از آمادگی کامل نیروهای امنیتی در مقابل طالبان خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
محب از آمادگی کامل نیروهای امنیتی در مقابل طالبان خبر داد

محب گفته است: «سابق، مخصوصأ از نهادهایی‌که شامل امنیت ملی شان می‌شود، با ما زیاد روابط نداشتند. فعلأ فکر می‌کنیم که این روابط – دولت با دولت و نهادها با نهادها – گسترش پیدا می‌کند».

اخیرأ سخن‌گوی کاخ سفید گفت که حکومت تازۀ امریکا توافق صلح این کشور با طالبان را بررسی می‌کند و می‌خواهد مطمین شود که آیا طالبان به تعهداتی که در این توافق‌نامه سپرده‌اند عمل کرده‌اند یا نه.

به تعقیب این اظهارات، دو روز پیش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در یک گفت‌وگوی تلیفونی نیز در این باره صحبت کردند.

حمدالله محب اکنون می‌گوید که طالبان به تعهدات شان عمل نکرده‌اند: «جنگ خودرا ادامه می دهند. به صلح تعهد ندارند و تاکنون روابط خود را با تروریستان بین‌المللی هم حفظ کرده‌اند».

اما، منابع نزدیک به طالبان می‌‎گویند که هیچ یک از بخش‌های توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان قابل تغییر نخواهد بود.

محب: طالبان  سرمایه‌های ملی را در خارج از کشور می‌فروشند - اسپوتنیک افغانستان
محب: طالبان سرمایه‌های ملی را در خارج از کشور می‌فروشند

مولانا جلال‌‎الدین شینواری، لوی سارنوال رژیم طالبان گفت: «چنین ماده‌یی در توافق صلح امریکا با طالبان به‌نظر نمی‌رسد که آن را بایدن تغییر بدهد».

همزمان با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا، مذاکرات میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه نیز به کندی به‌پیش می‌‎رود.

این مذاکرات دو هفته پیش آغاز شد، اما دوازده روز می‌شود که طرف‌ها کدام نشستی نداشته‌اند.

احمد ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی امروز گفت که طالبان در پی صلح نیستند و وقت‌کُشی می‌‎کنند: «هیچ علاقمندی به‌خاطر صلح ندارند و همیشه کوشش می‌کنند که با بهانه‌جویی وقت را ضایع کنند».

پیش از این، منابع در هیئت جمهوری اسلامی افغانستان نیز گفت که طالبان علاقه‌یی برای حضور در نشست‌ها ندارند. اما طالبان در این باره چیزی نگفته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала