طلای سرخ افغانستان در سکوی بهترین زعفران جهان+ویدیو

© Sputnik / T. Azimزعفران افغانستان
زعفران افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زعفران افغانستان بار دیگر توانست در جهان مقام نخست و عنوان «بهترین زعفران» جهان را از آن خود کند و جایزه سه ستاره موسسه بین‌المللی طعم و مزه اروپا را به دست آورد.

زعفران افغانستان که در میان زعفران ده‌ها کشور جهان در موسسه طعم و مزه اروپا بررسی می‌شد، پس از ارزیابی صورت گرفته توانست به دلیل کیفیت برتر، رقیبان خود را شکست دهد و مقام نخست را از خود کند.
اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان در حالی که از افزایش ده درصدی تولید زعفران در خبر می‌دهد می‌گوید، کشت زعفران در ۳۴ ولایت افغانستان به بیش از ۸ هزار هکتار رسیده است. به گفتهٔ او در سال جاری بیش از ۲۱ هزار کیلوگرام زعفران در تمام افغانستان تولید شده است.

"در سال جاری بیش از بیست‌و‌یک‌هزار کیلوگرام زعفران در تمام افغانستان تولید شده و نسبت به سال گذشته ده درصد افزایش را نشان می‌دهد. همین‌طور کشتزار‌های زعفران ده درصد افزایش یافته است. کشت زعفران امسال در ۳۴ ولایت به بیش از ۸ هزار هکتار رسیده است".

سخنگوی وزارت زراعت خاطر نشان ساخته است که زعفران افغانستان در کشور‌های خارجی صادر می‌شود و بازار فوق‌العاده وجود دارد.
آقای رستمی افزود: "پس از ارزیابی‌های سازمان خوراکی جهان و دیگر نهاد‌ها، زعفران افغانستان به عنوان با کیفیت‌ترین زعفران جهان شناخته شده است.
در حال حاضر زعفران افغانستان به ۱۷ کشور جهان از جمله اروپا، کانادا، امریکا، کشور‌های عربی، هند، چین و کشور‌های آسیای میانه صادر می‌شود. قاچاق زعفران و افزایش تولید، در کاهش قیمت‌ها نقش دارد".
وی خاطر نشان ساخت که برای بیشتر نشدن کاهش نرخ زعفران، حکومت افغانستان اقدامات جدی را به منظور جلوگیری از قاچاق این گیاه روی دست گرفته است.
در همین حال، محمد احسان‌زاده، آگاه مسایل اقتصادی، عمده‌ترین دلیل  کاهش قیمت زعفران را قاچاق این گیاه به ایران و تولید بیش از حد این گیاه می‌داند.

سید جمیل فروشندهٔ زعفران در شهر کابل است. با آن که زعفران افغانستان عنوان بهترین زعفران جهان را بدست آورده است، اما او از نبود بازار شاکی است و می‌گوید:

"به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار ما رونق سابق خود را ندارد. صادرات بیرونی نداریم و کسانی که بیرون از کشور می‌روند یک مقدار از زعفران را با خود تحفه می‌برند".

به گفتهٔ سید جمیل، آنان زعفران را بسته‌بندی شده از ولایت هرات خریداری می‌کنند. چون در کابل این امکانات وجود ندارد.

زعفران افغانستان در حالی بار دیگر از لحاظ کیفی در رده‌ نخست قرار می‌گیرد که در سال‌های گذشته نیز این کشور جایزه بهترین تولید زعفران جهان را از آن خود کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала