رحمانی: برکناری ها یگانه سلاح دولت برای "انتقام‌جویی" از مخالفان سیاسی است

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمیر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان
میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس پارلمان افغانستان اعلام کرد که دولت این کشور برای انتقام‌جویی، نزدیکان اعضای این مجلس که پیش از این با طرح بودجه دولت مخالفت کرده بودند را برکنار می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، میررحمان رحمانی، رئیس پارلمان افغانستان در نشست علنی امروز (دوشنبه 6 جدی) گفت که دولت شماری از نزدیکان نمایندگان این مجلس را بطور «انتقام‌جویانه و با تهدید» و با هدف اعمال فشار بر پارلمان از کار برکنار کرده است.

رییس مجلس نماینده‌گان برکناری عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه را که از سوی این مجلس رای اعتماد گرفته بود، غیرموجه خواند و از رییس جمهور غنی خواست که به جای برکناری وزیرانی که رای اعتماد گرفته‌اند، به فرهنگ سرپرستی خاتمه بدهد.

ارغندیوال - اسپوتنیک افغانستان
وزیر مالیه از سمتش برکنار شد

رحمانی در مجلس نماینده‌گان گفت: «رییس جمهور بدون دلیل موجه وزیر مالیه را که از طرف نماینده‌گان موفق به کسب رای اعتماد شده بود، برکنار و تصمیم مجلس نماینده‌گان را نادیده گرفته است. اما وزیران مالیه قبلی که متهم به فساد گسترده بودند، بدون تعقیب قضایی از کشور خارج شدند.»

حبیب‌الرحمان پدرام، نماینده مردم هرات نیز گفت که حکومت، نزدیکان نمایندگان را به این دلیل از کار برکنار کرده است که با بودجه پیشنهادی دولت برای سال مالی 1400 مخالفت کرده بودند.

گفتنی است که پارلمان افغانستان  در 27 جدی پیش‌نویش بودجه سال مالی 1400 را برای دومین بار با اکثریت آرا رد کرد و دولت قرار است پیش‌نویس سوم را در نشست امروز مورد تایید قرار دهد و سپس بار دیگر به پارلمان ارسال کند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از رد پیش‌نویس نخست طرح بودجه تاکید کرده بود که پارلمان تنها مسئولیت رد و یا قبول طرح بودجه را دارد و مسئول تهیه و ارائه بودجه به عهده دولت است.

غنی تصریح کرده بود: «براساس قانون اساسی پارلمان نمی‌تواند جای دولت را بگیرد؛ قانون اساسی به بطور کاملاً روشن و صریح می‌گوید که تهیه و ارائه بودجه کار قوه‌ مجریه است و مسئولیت پارلمان این است که جمعاً آن را قبول و یا رد کند».

رییس جمهور غنی روز شنبه، چهارم دلو، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه را برکنار کرد. پیش از آن‌ احمد جواد عثمانی، وزیر صحت عامه نیز از سوی رییس جمهور برکنار شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала