کمیسیون مستقل حقوق بشر/ حدود 3 هزار نفر در سال گذشته در افغانستان کشته شدند

© Photo / AIHRCکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تازه ترین آمار های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خبر از کشته شدن دست کم 3 هزار نفر در سال 2020 در افغانستان می‌دهد.

آمار کمیسیون مستقل حقوق ‌بشر افغانستان نشان می‌دهد که در سال 2020 میلادی، دو هزار و 985 غیر نظامی کشته و5 هزار و 542 نفر دیگر زخمی شده‌اند. این آمار در مقایسه با سال 2019 میلادی، کاهش 21 درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار ثبت‌شده در جمع قربانیان، 5 هزار و 539 مرد،  847 زن و 2019 طفل شامل اند. جنسیت 95 تن از کشته‌ و زخمی‌شدگان، تشخیص و تثبیت نشده‌است.

آمار ثبت‌شده تلفات غیر نظامیان در کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در سال 2020 میلادی، به‌گونه میانگین، در هر شبانه‌روز، 8 تن از افراد ملکی کشته و 15 تن دیگر زخمی شده‌‌اند.

دیدار اشرف غنی با نماینده ویژه ای سازمان ملل برای افغانستان و گفت و گو درباره روند صلح - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل: خشونت و جنگ در افغانستان باید متوقف شود

با این حال کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، تلفات غیر نظامیان در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 میلادی، کاهش 21 درصدی را نشان می‌دهد. شمار تلفات افراد ملکی در سال 2019 میلادی، در مجموع به 10 هزار 772 تن می‌رسید که شامل 2817 تن کشته و 7955 تن زخمی بود.

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر، از مجموع تلفات غیر نظامیان در سال 2020 میلادی، 53 درصد توسط گروه طالبان، 15 درصد توسط نیروهای حکومتی و حامیان بین‌المللی دولت افغانستان و پنج درصد توسط گروه داعش صورت گرفته‌است.

این کمیسیون گفته که عامل 25 درصد تلفات افراد ملکی نامعلوم است و دو درصد تلفات، بر اثر راکت‌پراکنی نیروهای پاکستانی در ولایت‌های کنر، خوست، پکتیکا و قندهار صورت گرفته‌‌است.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده‌است که در سال 2020 میلادی، در تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات گروه طالبان، در حدود 40 درصد کاهش به ‌عمل آمده‌است.

به باور این کمیسیون علت این کاهش، عدم انجام حملات پیچیده و انتحاری آن گروه در شهرهای بزرگ کشور بوده‌است.

کمیسیون حقوق بشر گفته که در تلفات افراد ملکی که عاملان آن معلوم نیست و هیچ گروهی در زمینه، مسئولیت نگرفته است، حدودا بیشتر از دو چند (117 درصد) افزایش دیده می‌شود، که این سخت نگران‌کننده است.

این در حالی است که تروهای هدفمند در شهرهای کشور به شدت افزایش یافته است. در کنار نیروهای امنیتی، فعالان مدنی و خبرنگاران هم هدف این ترورها هستند.

مسئولیت حملات هدفمند را هیچ گروهی بر عهده نمی‌گیرد؛ اما حکومت تاکید دارد که کار طالبان است. این گروه همواره ادعای حکومت را تکذیب می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала