مرگ در نبود ویتامین؛ برخی باشندگان بام افغانستان میوه را نمی‌شناسند

© Photo / FB/ آمریت گردشگری بدخشانمرگ در نبود ویتامین؛ برخی باشندگان بام افغانستان میوه را نمی‌شناسند
مرگ در نبود ویتامین؛ برخی باشندگان بام افغانستان میوه را نمی‌شناسند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

کمبود ویتامین در بلندی‌های پامیر افغانستان، سبب بیماری شماری از باشندگان و حتا جان باختن آنان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشانه، باشندگان پامیر در ولسوالی واخان ولایت بدخشان، به دلیل دسترسی نداشتن به ویتامین‌های کافی، با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

ماهی، پیرزن پامیری که ۶۷ ساله که تمام عمرش را در بلندترین قلۀ پامیر زندگی کرده، می‌گوید از یک‌طرف شدت سرما و خشم طبیعت و از سوی دیگر عدم دسترسی به مواد غذایی سبب شده است تا باشنده‌گان پامیر به بیماری‌های گوناگونی مبتلا شوند. ماهی افزود که در پی شیوع بیماری‌های تازۀ ناشی از کمبود ویتامین‌ها و سینه‌بغل چندین زن و کودک تاکنون در این منطقه جان باخته‌اند.

این زن بدخشانی خواهان توجه و رسیدگی به وضعیت صحی باشندگان این منطقه است.

داکتر نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان نیز سخنان باشنده‌گان را تایید می‌کند.

او می‌گوید که در پامیر دسترسی مردم به مواد غذایی به ویژه سبزیجات اندک است و به همین دلیل باشنده‌گان پامیر بدخشان به بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین مواجه می‌شوند. به باور او جغرافیای سردسیر و کوهستانی پامیر ظرفیت مناسبی برای رویش سبزیجات و میوه‌جات ندارد: «بسیاری از باشنده‌گان این منطقه سبزیجات و میوه‌جات را نمی‌شناسند و روی همین دلیل رژیم غذایی مردم پامیر ناقص است».

رییس صحت عامۀ بدخشان می‌افزاید: «سال گذشته در پی شیوع بیماری در این منطقه بیش از ۱۰۰ تن باشنده‌گان محل شامل مردان، زنان و کودکان جان باختند و آنان به منظور جلوگیری از تکرار تلفات پامیریان به دلیل بیماری‌ها برنامه‌هایی را روی دست گرفته‌اند تا به مردم محل کمک‌های لازم را برسانند».

پامیر یا بام افغانستان، از بلندترین نقاطی است که در دهلیز ولسوالی واخان قد کشیده است. بلندی تا چهار هزار متر از سطح بحر، شدت سرما و عدم دسترسی مردم به غذای مصون، طی سال‌های افراد زیادی شامل زنان و کودکان را از بین برده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала