یونیسف: افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد

© Sputnik / T. Azimیونیسف: افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد
یونیسف: افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یافته‌های یک گزارش تازۀ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نشان می‌دهند که افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه را در جنوب آسیا دارد. بر بنیاد این گزارش، از هر ده کودک نادار در افغانستان پنج کودک نشانه‌های تغییر ناپذیر سوء تغذیۀ مزمن دارند.

مرسل مناتی، رییس بخش تغذیه وزارت صحت عامه در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان در مورد دلیل‌های سوء‌تغذیه می‌گوید، عمده‌ترین دلیل سوء‌تغذیه فقر، عدم امنیت غذایی، جنگ‌های داخلی و مهمتر از همه موضوع آگاهی شهروندان است.
به گفتهٔ او، آگاهی شهروندان در مورد تغذیه بسیار کم است و نمی‌دانند چگونه خود و کودک خود را تغذیه کنند.
«در کنار این همه، مریضی‌ها و پاندیمی‌ها مثل کرونا از جمله دلیل‌های سوء‌تغذیه به شمار می‌رود».
خانم مناتی در مورد این که کدام ولایت‌های افغانستان بیشترین آمار سوء‌تغذیه را دارد، می‌گوید:
«در ولایت‌هایی که امنیت درست ندارند مانند ارزگان، بادغیس، غور و دایکندی بیشترین آمار ثبت شده است».


از رییس بخش تغذیه وزارت صحت در مورد برنامه‌هایی این وزارت در خصوص مقابله با سوء‌تغذیه پرسیدم.

«برنامه‌های آگاهی‌دهی در سطح جامعه و معالجه در مراکز صحی وجود دارد و مشاوران تغذی برای مادران مشوره‌های غذایی می‌دهند که چگونه می‌توانند کودکان شان را از سوء‌تغذیه وقایه کنند».

در همین حال یونیسف هشدار می‌دهد که سوء تغذیه مزمن ۳۰درصد در یک سال گذشته در افغانستان افزایش یافته‌است و تا دوازده ماه دیگر، زنده‌گی نزدیک به یک میلیون کودک را در این کشور تهدید خواهد کرد.
دکتر ضیاء‌الله دکتر موظف در شفاخانهٔ صحت طفل اندراگاندی و بخش کودکان سوء‌تغذی است.
او در مورد آمار کودکان سوء‌تغذی که به این شفاخانه مراجعه می‌کنند می‌گوید:

«بیست تا بیست‌و‌پنج درصد مریضان ما کودکان سوء‌تغذی هستند که بیشتر از ولایات ناامن به این شفاخانه می‌آیند. فقر، بیچارگی و عدم آگاهی دلیل‌های است که اطفال به سوء‌تغذیه دچار می‌شوند».

به گفتهٔ دکتر ضیاء‌الله تغذیه درست، تعلیمات غذایی و بستر برای بیماران از جمله خدماتی است که از سوی شفاخانه صحت طفل برای کودکان سوء‌تغذی در نظر گرفته شده است.
شیرین‌گل مادر کودکی است که به سوء‌تغذیه دچار شده است. او در ولسوالی امام صاحب قندز زندگی می‌کند و نبود امکانات در این ولسوالی سبب شده است که برای معالجهٔ کودکش به کابل بیاید.
کودک او از سه ماه بدین سو به سوء‌تغذیه دچار شده است و به گفتهٔ او دکتران شفاخانه امام صاحب جواب رد برایش داده اند و حالا به کابل آمده است.

بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی، سوءتغذیه بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکان است.
براساس گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان در معرض سوء تغذیه حاد قرار دارند. به گفته این نهاد کودکانی که سلامت غذایی ندارند ۹ برابر بیش از دیگران در معرض خطر مرگ قرار دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала