پنتاگون: گروه طالبان به پیمان شان با امریکا عمل نکرده اند

CC BY-SA 2.0 / Arlington County / Arlington County, as seen from the airپنتاگون: گروه طالبان به پیمان شان با امریکا عمل نکرده اند
پنتاگون: گروه طالبان به پیمان شان با امریکا عمل نکرده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی پنتاگون می گوید، که به خاطر عمل نکردن گروه طالبان به پیمان شان تا کنون در باره سطح نیروهای امریکایی در افغانستان تصمیمی گرفته نشده است.

واکنش طالبان به تصمیم پنتاگون مبنی بر اخراج ۲ هزار امریکایی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش طالبان به تصمیم پنتاگون مبنی بر اخراج ۲ هزار امریکایی از افغانستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت دفاع امریکا می گوید، که طالبان به تعهدات شان در توافقنامه صلح با امریکا عمل نکرده اند از همین رو اداره بایدن به بیرون کردن همه نیروها در ماه می سال روان میلادی (ماه ثور سال روان هجری خورشیدی) تعهد نخواهد کرد. 

جان کِربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، روز پنجشنبه در نخستین نشست خبری اش گفت، که طالبان به تعهدات شان به کاهش خشونت و دست کشیدن از پیوند با القاعده عمل نکرده اند. 

او گفت، که بی عملی شدن تعهدات طالبان، دیدن یک راه مشخص برای یک توافق سیاسی دشوار است؛ اما امریکا هنوز هم به این توافقنامه پابند است.

او همچنان می گوید، که تصمیم درباره سطح نیروهای امریکایی در افغانستان، به نیازهای امنیتی و شرایط بستگی دارد و امریکا در باره صفر ساختن شمار نیروهایش در افغانستان، با همکاران و متحدانش مشوره می کند. 

او گفت: «طالبان به تعهدات شان عمل نکرده اند. بدون عملی شدن تعهدات شان در نکوهش تروریزم و توقف حمله های خشن بر نیروهای امنیتی افغانستان، و بر مردم افغانستان، این بسیار دشوار است تا راه مشخصی را برای یک راه حل از طریق گفتگو ببینیم».

او گفت، که ایالات متحده امریکا به تلاش برای رسیدن به یک راه حل از طریق گفتگوها میان طالبان و حکومت افغانستان متعهد باقی می ماند. 

او افزود: «چیزی که من می خواهم بگویم این است که هر تصمیمی در باره شمار سربازان در افغانستان وابسته به نیازهای امنیتی ما خواهد بود... و نیز وابسته به شرایط خواهند بود».

در پیوند با این که آیا شمار سربازان در افغانستان به صفر خواهد رسید، او گفت: این تصمیم در حال بحث میان همکاران و هم پیمانان ما است تا در باره حضور نیروها در افغانستان بهترین تصمیم ها گرفته شوند.

طالبان به این سخنان وزارت دفاع امریکا تا کنون واکنش نشان نداده اند.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ این کشور شام پنجشنبه با رییس جمهور اشرف غنی در پیوند به روند صلح و تعهدات واشنگتن به مشارکت دوام دار میان دو کشور بحث و گفتگو کرد.

آقای بلینکن در تویتی گفت: «با رییس‌جمهور اشرف غنی در بارۀ تعهد ما به همکاری پایدار فی مابین ایالات متحده و افغانستان صحبت کردیم. من خواست امریکا مبنی بر حمایت همۀ رهبران افغانستان از فرصت تاریخی که برای صلح فراهم گردیده، را بازگو نمودم، البته با حفظ دست‌آوردهای که در جریان بیست سال اخیر به دست آمده‌اند».

این گفته ها در حالی ابراز می شوند که تلاش های صلح در دوحه میان هیئت های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان ادامه دارند. اما پیشرفت در این روند کند بوده است. در دو هفته گذشته، دو طرف نتوانسته اند که روی توحید آجندای مذکرات به پیشرفتی دست یابند. 

یادآوری می کنیم، که روز چهارشنبه یک هیئت طالبان به ایران سفر کرد و با مقام‌های ایرانی از آن میان علی شمخانی، دبیر امنیت ملی ایران گفت‌وگو کرد.

هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان طالبان را متهم می‌کند که میلی برای حضور در نشست‌های مربوط صلح ندارند.

اعضای این هیئت، روز پنجشنبه با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی که رهبری روند صلح را به‌دوش دارد، به‌گونۀ آنلاین گفت‌وگو کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала