ایتالیا فروش موشک به عربستان و امارات را متوقف کرد

© AP Photo / Gregorio BorgiaLeader of the 5-Star Movement, Luigi Di Maio, meets the media in Rome, Tuesday, Sept. 3, 2019
Leader of the 5-Star Movement, Luigi Di Maio, meets the media in Rome, Tuesday, Sept. 3, 2019 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد: کشورش فروش هزاران فروند موشک به عربستان و امارات را در التزام رم به صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر متوقف کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، لویجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد: این گام را ضروری می دانیم زیرا پیام آشکار صلح از سوی کشور ماست. برای ما حقوق بشر ضرورتی است که اهمال در آن جایز نیست.

شبکه ایتالیایی صلح و خلع سلاح نیز اعلام کرد تصمیم رم شامل توقف عملیات فروش حدود 12 هزار و 700 فروند موشک به عربستان سعودی است.

این موشک های متوقف شده بخشی از قراردادی بزرگ تر شامل فروش 20 هزار موشک به قیمت بیش از 400 میلیون یورو (485 میلیون دالر) است که در سال 2016 در دولت چپ میانه رو ماتیو رنتیسی منعقد شد.

وزیر امور خارجه ایتالیا: سفیر کوریای شمالی باید ایتالیا را ترک کند - اسپوتنیک افغانستان
وزیر امور خارجه ایتالیا: سفیر کوریای شمالی باید ایتالیا را ترک کند

رنتیسی که با خروج حزبش (ایتالیا فیفا) از ائتلاف حاکم باعث فروپاشی دولت ایتالیا شد بعد از سفر به عربستان سعودی و اظهاراتش در این باره تحت انتقادات شدیدی قرار گرفت. او به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفته بود که «پادشاهی عربستان شاهد دوران خیزش جدیدی است».

رژیم سعودی و ائتلاف تحت فرمان آن به ویژه امارات، متهم به کشتار مردم یمن به ویژه کودک کشی گسترده در این کشور هستند و بارها با اعمال نفوذ در نهادهای حقوق بشری مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل، مانع از درج نام عربستان در فهرست کودک کشان بین المللی شده اند.

با این حال، قرار گرفتن انصارالله یمن در فهرست گروه های تروریستی از سوی دولت سابق آمریکا (دونالد ترامپ) با واکنش گروه های حقوق بشری جهان روبرو شده است. صرفنظر از سیاسی کاری دولت های آمریکا، عربستان و امارات در چنین اعلامی، نهادهای حقوق بشری می گویند قرار گرفتن انصارالله یمن در فهرست تروریستی، مانع از کمک های بشردوستانه به مردم یمن خواهد شد. نهادهای حقوق بشری می گویند دستکم 80 درصد مردم یمن، تحت تاثیرشدید از تجاوز ائتلاف سعودی و ویرانی های گسترده جنگ، نیاز به کمک فوری دارند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала