جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

© AP Photo / BRENDAN MCDERMIDجنبش "جان سیاهپوستان مهم است" نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد
جنبش جان سیاهپوستان مهم است نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" به خاطر ترغیب کشورهای سراسر جهان به مقابله علیه نژادپرستی نظام‌مند، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل 2021 شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از  Guardian جنبش Black Lives Matter "جان سیاهپوستان مهم است" از سوی پتر آیده ، قانونگذار ناروی برای دریافت جایزه صلح نوبل (2021) نامزد شده است.

این جنبش در سال 2013 میلادی به دنبال تبرئه "جورج زیمرمن" از پرونده قتل "تریوون مارتین"، نوجوان سیاهپوست غیرمسلح فعالیت خود را آغاز کرد. این پرونده آغازگر فعالیت این جنبش بین‌المللی برای مبارزه با مرگ‌های جنجالی سیاهپوستان به ویژه به دست افسران پلیس بود.

پولیس متهم به قتل جورج فلوید در امریکا، از زندان رها شد - اسپوتنیک افغانستان
پولیس متهم به قتل جورج فلوید در امریکا، از زندان رها شد

پتر آیده،معرفی کننده نامزدهای نوبل گفت: این گروه توانسته است مردم را از تمامی اقشار جامعه نه تنها آفریقایی-آمریکایی‌ها و نه تنها مردم مظلوم، بسیج کند آن هم به شیوه‌ای که با جنبش‌های مشابه قبلی‌شان متفاوت بوده است.

وی گفت: ارتباط قوی میان جنبش‌های ضد نژادپرستی و صلح وجود دارد و این شناخت وجود دارد که بدون این نوع عدالت‌ها، هیچ صلح و ثباتی در جامعه وجود نخواهد داشت.  

آیده تصریح کرد: اعظای جایزه صلح به جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" به عنوان قوی‌ترین نیروی جهانی در مبارزه با بی‌عدالتی نژادی پیام محکمی خواهد داشت دال بر اینکه صلح بر برابری، همبستگی و حقوق بشر بنا شده و همه کشورها باید به این اصول اساسی احترام بگذارند.

این جنبش سال گذشته پس از آنکه افسران پلیس جان "جورج فلوید" و "بریونا تایلر" را گرفتند، درخواست‌ها برای برقراری عدالت را مطرح کرده و منجر به اعتراضات گسترده و یک حرکت جهانی مقابله با نژادپرستی شد.

جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" توسط "آلیشیا گارزا"، "پاتریس کالرز" و "اوپال تومتی" تاسیس شد. همزمان با اینکه معترضان کشتار آمریکایی‌های سیاهپوست از جمله "مایکل براون" و "اریک گارنر" به دست افسران پلیس را محکوم می‌کردند، این نهضت طی سال‌ها گسترش یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала