آغاز جنگ در بهسود/ نمایندگان مجلس: نسل‌کشی قومی در برابر پشتیبانان نظام را پایان دهید

© Photo / ارگنمایندگان مجلس: نسل‌کشی قومی در برابر پشتیبانان نظام را پایان دهید
نمایندگان مجلس: نسل‌کشی قومی در برابر پشتیبانان نظام را پایان دهید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک حکومت واقعا مردمی باید تلاش کند که مطابق خواسته‌های مردم عمل کند و سرکوب مردم و به گلوله‌بستن غیر نظامیان، زمینه‌ساز تضعیف نظام خواهد شد.

حمله و تیراندازی معترضان در بهسود میدان‌وردک - اسپوتنیک افغانستان
حمله و تیراندازی به معترضان در بهسود میدان‌وردک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، وکیلان و شهروندان افغانستان نسبت به عواقب خطرناک تقابل حکومت با مردم هشدار داده و خواهان حل مسالمت‌آمیز قضیه بهسود هستند. آن‌ها از حکومت می‌خواهند که «نسل‌کشی قومی» در برابر پشتیبانان نظام را پایان دهند. 

سید عبدالقیوم سجادی؛ نماینده غزنی در مجلس درباره عواقب خطرناک تقابل حکومت با حامیان نظام گفت: یک حکومت واقعا مردمی باید تلاش کند که مطابق خواسته‌های مردم کار کند و سرکوب مردم و به گلوله‌بستن غیر نظامیان، زمینه‌ساز تضعیف نظام خواهد شد.

سجادی افزود، که شرایط در کشور شکننده است و عملیات حکومت در این هوای سرد در یک منطقه امن و کشتار غیر نظامیان توسط نیروهای امنیتی هرگز توجیه‌پذیر نیست.

وی خواهان حل مسالمت‌آمیز رویداد ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک شد.

حکومت قصد حمله هوایی بر مردم بهسود را دارد
مهدی راسخ؛ نماینده مردم میدان‌وردک در پارلمان نیز درباره رویداد ولسوالی بهسود می‌گوید، که حکومت با لشکرکشی در این هوای سرد در ولسوالی امن بهسود زمینه تضعیف نظام و کشتار مردم ملکی را فراهم کرده‌است و دیروز نیروهای امنیتی بالای محاسن سفید و افراد ملکی تیراندازی کرده‌اند که در نتیجه آن ده‌ها غیر نظامی زخمی و شهید شده‌اند و چندین ساعت نیروهای امنیتی زخمی‌ها و اجساد شهدا را نیز گروگان گرفته‌بودند و مانع انتقال زخمی‌ها برای درمان شده‌بودند.

راسخ افزود، که حکومت به جای سرکوب طالب و داعش و امن‌سازی مناطق ناامن، به یک منطقه امن لشکرکشی کرده‌است و در صدد سرکوب نیروهای مردمی است که همیشه حامی نظام بوده‌اند و اگر همین نیروهای مردمی در بهسود نبودند اکنون این ولسوالی نیز زیر سلطه طالبان بود.

این عضو مجلس تصریح کرد، که «ما اطلاعاتی در دست داریم که حکومت حتی طرح‌های حملات هوایی را نیز برای کشتار مردم در بهسود روی دست دارد و اگر حکومت بیش‌تر از این لجاجت کند با واکنش تند مردمی و اعتراضات گسترده روبرو خواهد شد».

راسخ، لشکرکشی به بهسود را بسیار فاجعه‌بار و نسل‌کشی قومی عنوان کرده و خواهان بیرون شدن فوری نیروهای اعزام‌شده به این منطقه برای کاهش تنش شد.

این وکیل مردم میدان‌وردک پرسید، که چرا حکومت برای باز‌پس‌گیری ولسوالی‌ها و شاهراه‌ها اقدام نمی‌کند که در یک منطقه امن لشکرکشی می‌کند و یا این حکومت طالب را نیروی خودی دانسته و فقط در پی سرکوب یک قشر خاص است؟

در همین حال، محمد حسین توانا؛ سخنگوی «جبهه مقاومت» در بهسود با ارسال پیامی به رسانه‌ها گفته است، که نیروهای حکومتی افراد ملکی شامل محاسن‌سفیدان و جوانان را به گلوله بسته‌اند و چندین ساعت زخمیان و جسدهای شهیدان را گروگان گرفته بودند.

به گفته او، نیروهای جبهه مقاومت چندین ساعت، هیچ‌گونه تیراندازی و درگیری با نیروهای دولتی نداشته. آقای توانا به تازگی از آغاز درگیری‌ها میان نیروهای مردمی و دولتی در این ولسوالی خبر داده‌است.

ادعای وزارت داخله
وزارت داخله اما با انتشار بیانیه ای تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی افراد ملکی را رد کرده و نیروهای مردمی را متهم به شلیک بر غیر نظامیان کرده‌است. همچنین این وزارت نیروهای خیزش مردمی را «غیر مسئول» عنوان کرده و از کشته و زخمی‌شدن 9 عضو این نیروها و بازداشت 67 تن دیگر آنان خبر داده است.

اعتراض در کابل
شماری از وکیلان و فعالان مدنی هم با تجمع در مساجد غرب کابل به حکومت هشدار داده‌اند، که اگر نیروهای حکومتی از بهسود عقب‌نشینی نکنند و به کشتار مردم ادامه دهند، دست به اعتراضات گسترده در کابل و چند شهر دیگر خواهند زد.

یادآوری می کنیم، که پس از یورش های کوچی‌ها بر روستانشینان در بهسود طی چند سال گذشته و نیز بی‌توجهی دولت و عدم اطمینان مردم نسبت به تامین امنیت‌شان به دلیل نبود یک قول اردو در مناطق وسیع مرکزی، تعدادی از نیروهای مردمی مجبور به برداشتن سلاح برای دفاع از خود و منطقه شده‌اند. اکنون این نیروها موسوم به «جبهه مقاومت» است و از حمایت وسیع مردم برخوردار اند. با وجود عدم رویارویی این نیروها با دولت، حکومت به این نیروها به دید دشمن و «مسلح غیر مسئول» نگاه کرده و همیشه در تلاش برچیدن بساط این نیروها بوده‌است.

این در حالی است که در دیگر مناطق کشور نیز نیروهای خیزش مردمی فعالیت دارند و از حمایت‌های وسیع و مستقیم حکومت برخوردار اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала