احمدی در میان امارت و جمهوریت؛ آیا غنی واقعا قربانی اول صلح خواهد بود؟

© ارگ ریاست جمهوری احمدی در میان امارت و جمهوریت
احمدی در میان امارت و جمهوریت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور کارشناسان، حکومت رئیس جمهور کنونی افغانستان به تنهایی بر جمهوریت خودش تاکید می‌کند در حالی که جمهوریت به معنای اشتراک همه افراد جامعه و داشتن حق مساوی است.

به گزارش اسپوتنیک، دکتر امین احمدی، عضو هییت گفت‌وگو کننده صلح افغانستان در نوار صوتی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود گفته است، که حکومت اشرف غنی دوام نمی‌آورد و سرمایه گذاری بالای اشرف غنی به سود کسی نیست.

دکتر احمدی درین نوار صوتی گفته است، که حکومت موقت به هر قیمت آمدنی است و غنی محبوب جهان نیست و اگر صلح را بخواهیم که در افغانستان تامین کنیم حکومت موقت را هم بپذیریم.

هر چند که این عضو هییت گفت‌وگو کننده صلح افغانستان پس از آن در توییتی نوشت، که این نوار صوتی از حریم شخصی او بوده است و سخن زدن از اداره موقت زود است و تاکید کرده است که با اتحاد می‌توان صلحی با یک تغییر مسالمت آمیز را در کشور تامین کرد.

افشای یک راز از قطر: اشرف غنی، قربانی اول است + صدا - اسپوتنیک افغانستان
افشای یک راز از قطر: اشرف غنی، قربانی اول است + صدا

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید، که تامین صلح در چهارچوب نظام و نگهداری ارزش های افغانستان به پیش برده می‌شود.

از سوی هم هییت گفت‌وگو کننده صلح افغانستان نیز پس از نشر نوار صوتی احمدی در رشته توییت هایی نوشته اند: "بدین وسیله هییت مذاکره کننده افغانستان تاکید می‌کند، که به مذاکرات صلح به هدف تقویت نظام و اصل مشروعیت رای مردم در قدرت باور دارند و پروسه های که باعث انقطاع درین عرصه شود را بر خلاف ثبات و صلح پایدار در کشور می‌داند".

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، که امین احمدی به عنوان یک عضو هیات گفت‌وگو کننده صلح افغانستان است و حرف های او نزدیک به حقیقت است، دور نیست که حرف های را نیز شنیده که بیان کرده است او در ادامه افزود، که حکومت موقت آمدنی است و طالبان به هیج عنوان زیر زعامت حکومت اشرف غنی نمی‌روند و حکومت موقت و مشارکتی راه رسیدن به صلح است و طالبان نیز این وعده را از خلیل‌زاد گرفته اند و منتظر عملی شدن این وعده هستند.

سعیدی با اشاره به گفته های امین احمدی گفت، که یکی از حرف های دقیق احمدی این بود که اشرف غنی در جهان طرفدار ندارد و تنها موضوع اشرف غنی جمهوریت است که کم کم در تلاش کشانیدن طرفدار در کنار خود است.

او گفت:

"اشرف غنی خودش تنها مانده است و تلاش می‌کند کسانی مانند محقق را کنار خود نگهدارد، اما اگر او واقعا می‌خواهد صلح را در افغانستان تامین کند باید آماده قربانی دادن باشد که اول باید کنار برود".

در همین حال حبیب الرحمن پدرام، عضو مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید، که احمدی توانسته سخنان حقیقت را در برابر حکومت اشرف غنی بزند و وی به عنوان هیات گفت‌وگو کننده افغانستان از همه ای جریان گفت‌وگو ها آگاه است.

وی در ادامه افزود، که حکومت اشرف غنی به تنهایی بر جمهوریت خودش تاکید می‌کند در حالی جمهوریت به معنای اشتراک همه افراد جامعه و داشتن حق مساوی است.

از سوی هم محمد اشرف غنی شام روز گذشته در نشست مجمع امنیتی آسپین گفت، که طالبان اراده قوی برای صلح ندارد و طرح حکومت موقت منجر به خون ریزی در کشور خواهد شد که چنین تجربه را افغانستان در گذشته نیز داشت.

غنی در ادامه افزود، که شهروندان کشور می‌توانند تصمیم نهایی جمهوریت را بگیرند اما آنچه که وی سوگند یاد کرده است حفاظت و پاسداری از قانون اساسی و جمهوریت در کشور می‌باشد و او صلاحیت منحل کردن نظام جمهوریت را ندارد.

او هم‌چنان خودش را قهرمان صلح خوانده گفت، که طالبان با تشدید جنگ به فراخوان آتش بس در کشور تن نداده است و در تلاش خون ریختن شهروندان کشور هست.

از سوی هم حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور ام‌روز در توییترش نوشت، که تشکیل حکومت موقت در افغانستان به معنای ایجاد فرصت دایمی برای مداخله‌ای کشور های خارجی است.

مشاور امنیت ملی نوشته است، که اگر طالبان مشروعیت مردمی و دینی و اراده داخلی دارند مذاکرات صلح را بر اساس آتش بس ادامه دهند گفته های حمدالله محب در واکنش به اظهارات عباس استانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته شده است.

با گذشت بیشتر از یک ماه از آغاز دور دوم گفت‌وگو های صلح در دوحه قطر نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان تنها پیش نویس این گفت‌وگو ها را نهایی کرده اند.

گروه طالبان اما سرگرم سفر های شان در کشور منطقه از آن میان ایران، روسیه، چین و پاکستان می‌باشد.

شیر محمد عباس استانکزی، معاون هیات گفت‌وگو کننده صلح طالبان در سفر به روسیه در نشست خبری روز گذشته گفت، که اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شود، این گروه آماده صلح در افغانستان هستند.

وی در ادامه افزود، که دولت افغانستان صلاحیت تصمیم گیری را ندارد و بیشتر زیر اثر کشور های خارجی می‌باشد و این گروه تا بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان به جنگ شان ادامه خواهند داد.

همچنان انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا چند روز پیش اعلام کرد، که گروه طالبان به تعهداتش با این کشور صادق نبوده است.

بلینکن افزود، که پس از بررسی تعهدات میان طالبان و امریکا، طالبان بیشترین تعهدات شان را نقض کرده اند و قرار نیست که امریکا نیز سربازانش را تا پایان ماه می سال روان میلادی از افغانستان بیرون کند.

پس از آغاز دور دوم گفت‌وگو های صلح در دوحه پایتخت قطر امیدواری ها بر تامین آتش بس از سوی هر دو طرف بود، اما تاکنون هیچ طرف به گونه‌ای مستقیم روی این موضوع گفت‌وگوی نداشته اند و نبرد های نیز در افغانستان شدت گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала