نمایند‌گان: اجمل احمدی می‌خواهد امضایش را در بانک‌نوت‌های افغانی چاپ کند

© Photo / AFG Central bank نمایند‌گان: اجمل احمدی می‌خواهد امضایش را در بانک‌نوت‌های افغانی چاپ کند
نمایند‌گان: اجمل احمدی می‌خواهد امضایش را در بانک‌نوت‌های افغانی چاپ کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای مجلس نمایند‌گان می‌گویند که قرار است اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی برای چاپ امضایش در بانک نوت‌های جدید افغانی به پولند برود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، به‌گفتۀ این نمایند‌گان، چاپ امضای اجمل احمدی در بانک‌ نوت‌ها به‌علت این‌که ادامۀ کار او مشروعیت قانونی ندارد سبب بی ارزش شدن افغانی خواهد شد.

اجمل احمدی که از سوی حکومت برای ریاست بانک مرکزی معرفی شده بود، ماه پیش از سوی مجلس نمایند‌گان رأی اعتماد نگرفت.

عظیم محسنی، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایند‌گان بیان داشت: «درحال حاضر، ما رئیس بانک مرکزی نداریم و اگر آقای اجمل احمدی که پارلمان او را رد کرده‌است، روی بانک نوت امضا کند اعتبار افغانی نزد جهانیان پایین می‌آید».

اجمل احمدی وزیر صنعت و تجارت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
روزانه 500 دالر/ بهای مشاوره اجمل احمدی به رئیس جمهور غنی

سید مسعود، استاد اقتصاد نیز اظهار داشت: «چالش‌ها در این بخش زیاد هستند. اگر پارلمان برای بی‌اعتبار ساختن امضای احمدی و یا کسی دیگری تصمیم بگیرد شاید رئیس‌جمهور زیر فشار بیاید که دیگر امضای رئیس بانک مدار اعتبار نیست».

بانک مرکزی در این باره چیزی نمی‌‎گوید، اما وحید عمر، مشاور رئیس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک می‌گوید که در این باره اطلاعی ندارد.

شماری از آگاهان اقتصاد با درنظرداشت فرسوده شدن بیش ازحد بانک نوت‌های افغانی می‌گویند که نیاز است رئیس‌جمهور غنی اقدام جدی کند و جلو مشکلات فرا راه چاپ بانک نوت‌های جدید را بگیرد.

سید جاوید اندیش، کارشناس امور بانکی تصریح کرد: «از زمان طولانی است که بانک مرکزی از سوی سرپرست اداره می‌شود. امید که رئیس‌جمهور در این بخش اقدام کند؛ چون این نهاد بسیار معتبر است و حد اقل روزانه امضاهایی که روز اسناد می‌شود باید یک فرد با صلاحیت که مورد قبول نمایندگان نیز باشد انتخاب شود به بانک مرکزی».

در کنار اجمل احمدی، شماری از نامزد وزیران دیگر کابینه نیز که رأی اعتماد مجلس را نگرفته‌اند، به‌کارهای شان هم‌چون سرپرستان نهادهای مربوطه ادامه داده‌اند.

وحید عمر اما می‌گوید که به‎زودی به‌‎جای سرپرستان، افراد دیگری برای گرفتن رأی اعتماد نمایندگان به مجلس فرستاده خواهند شد: «دریک زمان مناسب افرادی دیگری به پارلمان معرفی خواهند شد تا از خانه ملت رأی بگیرند».

از سویی هم پس از شکایت‌های زیاد مردم از کهنه شدن بیش ازحد بانک نوت‌های یک تا صد افغانی در کشور، شماری از نمایند‌گان مجلس می‌گویند که احتمال دارد بخش بزرگی از بانک نوت‌های مندرس پس از گردآوری از سوی بانک مرکزی دوباره به گردش پولی گرفته شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала