معترضان بامیانی: مقام‌های دخیل در کشتار مردم بی‌گناه بهسود محاکمه شوند

© Sputnik / D.Fuladiمعترضان بامیانی: مقام‌های دخیل در کشتار مردم بی‌گناه بهسود محاکمه شوند
معترضان بامیانی: مقام‌های دخیل در کشتار مردم بی‌گناه بهسود محاکمه شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ده‌ها تن از شهروندان ولایت بامیان در یک گردهمایی اعتراضی، کشتار افراد ملکی در ولسوالی بهسود نکوهش کردند. 

درگیری‌ها در بهسود؛ عبدالله به حکومت:  قضیه را بررسی کنید - اسپوتنیک افغانستان
درگیری‌ها در بهسود؛ عبدالله به حکومت:  قضیه را بررسی کنید
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، اعتراض ‌کنندگان در بامیان می‌گویند، که پس از یک هفته از معرفی فرماندهی پولیس ولسوالی‌های بهسود، هنوز هم نیروهای امنیتی این ولایت در ولسوالی بهسود تجمع کرده‌اند که این امر باعث نگرانی مردم این ولسوالی‌ها شده است.

اعتراض کنندگان از حکومت خواهان بازگرداندن نیروهای امنیتی که از ولایت غور و بامیان به این ولسوالی اعزام شده‌اند، می‌باشند و از حکومت می‌خواهند تا کشتن افراد ملکی را در این ولسوالی متوقف نمایند.

عبدل‌دانشیار، یکی از فعالان مدنی ولایت بامیان در این کنفرانس گفت: "روز گذشته نیروهای امنیتی علیه تعدادی از مردم که تظاهرات مدنی به راه انداخته بودند، آتش گشوده و دها تن شهید و زخمی شده‌اند".

وی، افزود، که حکومت نباید حامیان نظام جمهوریت را به گلوله بسته و آنها را به قتل برسانند.

روز گذشته پس از آنکه مردم ولسوالی بهسود دست به اعتراضات مدنی زدند و پلیس به سوی اعتراض کننده‌ها شلیک کرده و تاکنون بیش ۱۰ تن افراد ملکی و نظامی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

دلیل این اعتراض‌ها تجمع سوال برانگیز نیروهای امنیتی از ولایات و ولسوالی‌های مختلف پس از معارفه فرمانده جدید نیروهای امنیتی این ولسوالی دانسته شده است‌.

باشنده‌های محلی این ولسوالی گفته‌اند: با آنکه یک هفته قبل فرمانده جدید این ولسوالی معرفی شده است، اما نیروهای امنیتی همچنان در این ولسوالی حضور داشته و نیروهای امنیتی سایر ولسوالی‌های ولایت میدان‌وردک و ولایات بامیان و غور در این ولسوالی حضور داشته و باعث نگرانی مردم این ولسوالی شده‌اند.

باشندگان ولایت بامیان در کنفرانس مطبوعاتی و گردهمایی اعتراضی با صدور قطع‌نامه‌ای ۶ ماده‌ای از حکومت خواستند تا نیروهای امنیتی تعدادی از زخمی‌ها و موسفیدان را که گروگان گرفته‌اند را آزاد و زخمی‌ها را به شفاخانه منتقل نمایند.

آنان همچنین تشکیل هیئت حقیقت یاب از سوی حکومت را قابل قبول ندانسته و از حکومت خواستند تا در این هیئت نماینده‌های شورای ملی و نماینده‌های شورای علما و نهادهای حقوق بشری نیز شامل شود.

یادآوری می کنیم، که روز گذشته در یک گردهمایی اعتراضی در حصه اول ولسوالی بهسودِ ولایت میدان وردک که به خشونت کشیده شد، ۱۱ تن افراد ملکی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

شماری از این زخمیان به کابل و شماری هم به درمانگاه ولایت بامیان منتقل شده است.

لازم به ذکر است که طبق گفته‌های منابع، درگیری همچنان ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала