رسانه ها: نیروهای خارجی در مهلت تعیین شده از افغانستان خارج نمی‌شوند

© AFP 2023 / Romeo Gacadواشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2021
عضو شوید
ناتو می‌گوید که خروج کامل نیروهای خارجی تا ماه اپریل از افغانستان اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا شرایطی که برای این کار گذاشته شده بود، تاکنون فراهم نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، رویترز به نقل از چهار مقام ارشد ناتو گزارش داده است که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان قرار است در مهلت پیش‌بینی شده در توافق‌نامه امریکا – طالبان از این کشور خارج نشوند.

یکی از این مقام‌های ارشد ناتو که به خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، به رویترز گفته‌است: «متحدان [ناتو] به‌گونۀ کامل افغانستان را تا آخر ماه می ترک نمی‌کنند.»

براساس توافق‌نامه‌ای که بین دولت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا و طالبان در دهم ماه حوت سال گذشته امضا شد، زمان خروج کامل نیروهای خارجی در ماه می سال جاری میلادی تعیین شده است.

این مقام ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است که با آغاز کار دولت جدید امریکا، اصلاحاتی در سیاست این کشور به وجود خواهد آمد و پی‌آمدهای خروج شتاب‌زده سنجیده شده و یک راهبرد حساب‌شده روی دست گرفته خواهد شد.

 وزیر خارجه آلمان: کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان مانع صلح  خواهد شد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2020
وزیر خارجه آلمان: کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان مانع صلح خواهد شد

با این حال، اوانا لونگسکو، سخنگوی ناتو به رویترز گفته است که هیچ متحد ناتو نمی‌خواهد که بیش از زمان لازم در افغانستان بماند، اما حضور نیروهای ناتو مبتنی بر شرایط خواهد بود. سخنگوی ناتو گفته است که متحدان این سازمان وضعیت کلی را ارزیابی می‌کنند و در مورد اقدامات آِینده مشورت خواهند کرد.

در حال حاضر حدود ۱۰ هزار سرباز ناتو به شمول سربازان امریکایی در افغانستان حضور دارند و منابع به رویتز گفته‌اند که این شمار از نیروها تا پس از ماه می در افغانستان باقی‌ می‌مانند، اما برنامه فراتر از آن مشخص نیست.

از مفاد مهم توافق‌‎نامه امریکا و طالبان خروج نیروهای خارجی به شمول سربازان امریکایی از افغانستان است. امریکا سطح نیروهای خود را در افغانستان به دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش داده است.

با این حال، پنتاگون و یا وزارت دفاع امریکا گفته است که طالبان به تعهداتش در قبال توافق‌نامه دوحه از جمله قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی و کاهش خشونت‌ها عمل نکرده‌اند. این دو موضوع از شرایط خروج نیروهای خارجی از افغانستان خوانده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала