واکنش طالبان به اعلامیه‌ی مشترک آمریکا و کشورهای اروپایی علیه این گروه

© AP Photo / Hussein Sayedواکنش طالبان به اعلامیه‌ی مشترک آمریکا و کشورهای اروپایی علیه این گروه
واکنش طالبان به اعلامیه‌ی مشترک آمریکا و کشورهای اروپایی علیه این گروه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2021
عضو شوید
گروه طالبان به اعلامیه‌ی مشترک سفارت آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی در کابل واکنش نشان داده و اتهامات وارده بر این گروه را بی‌اساس خوانده است.

به گزارش اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در اعلامیه‌ی طالبان که امروز (دوشنبه، 13 دلو) منتشر شده، گفته است که این گروه در هیچ‌گونه کشتار غیرنظامیان دست ندارد و هیچ جایی تأسیسات عام‌المنفعه را از بین نبرده است. این گروه در عین حال گفته است که بازسازی و نگهداری تأسیسات عام‌المنفعه را مسئولیت خود می‌داند.

در اعلامیه طالبان آمده است، حضور خارجی‌ها عامل اصلی و درجه‌یک بحران جاری در افغانستان است. این گروه بر عملی‌شدن توافق‌نامه‌ی آمریکا با طالبان و حل مشکلات از راه گفت‌وگو تأکید کرده است.

اتحادیه اروپا: مسوول بیشتر خشونت‌های هدفمند طالبان استند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2021
اتحادیه اروپا: مسوول بیشتر خشونت‌های هدفمند طالبان استند

سخنگوی طالبان گفته‌است: « جای بسیار تاسف است که در فجایع، ویرانی‌ها، بمباردها، کشتارها و جنایات گوناگون 20 سال گذشته که بر ملت ما تحمیل شده، به شمول اتحادیه اروپایی اکثر کشورها درآن مستقیم و یا بالواسطه دخیل بوده‌اند و بعضی‌شان هنوز هم تلاش دارند که حضور نیروهای اشغالگر امریکایی در افغانستان تمدید شود و جنگ جاری هنوز هم دوام یابد.»

مجاهد همچنین تأکید کرده که عملی‌شدن توافقنامه صلح آمریکا و طالبان هم به نفع آمریکا است و هم به نفع کشورهای دخیل در قضیه و افغانستان.

او افزوده‌است: «اما برعکس اگر کسی پیمان‌ دوحه را نادیده بگیرد و برای دوام جنگ و تمدید اشغال بهانه‌جویی کند، پس ملت مجاهد افغانستان چنانکه در تاریخ خود ثابت کرده‌است از ارزش‌ها، خاک، کشور و حقوق خود دلیرانه‌ دفاع می‌تواند.»

این در حالی است که هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، اسپانیا، سویدن، بریتانیا و امریکا روز گذشته در یک اعلامیه‌ی مشترک ادامه‌ی حملات هدفمند، آدم‌ربایی‌ها و تخریب زیرساخت‌ها در افغانستان را محکوم کردند.

در این اعلامیه‌ی مشترک آمده است که مسئولیت اکثریت این خشونت‌ها را که در آن جامعه‌ی مدنی، قضایی، رسانه‌ایی، طبی و نمایندگی‌های غیرنظامی دولت هدف قرار می‌گیرد، به عهده‌ی گروه طالبان است.

اتحادیه اروپا و ناتو از گروه طالبان خواسته‌بود تا به خشونت‌های جاری در افغانستان پایان دهد. اتحادیه اروپا و ناتو همچنین خواستار بررسی شفاف حملات هدفمندانه گروه طالبان شده‌ بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала