آیا براستی کامران علیزایی با زورگویی مقام های هرات را برکنار می کند؟

© Photo / Haji Kamran Alizai Facebook Pageآیا براستی کامران علیزایی با زورگویی مقام های هرات را برکنار می کند؟
آیا براستی کامران علیزایی با زورگویی مقام های هرات را برکنار می کند؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2021
عضو شوید
باشندگان هرات گفته اند، که رییس شورای ولایتی صدها مرد تفنگدار را وارد شهر هرات کرده‌اند و این کار باعث وحشت آنان شده است. 

په سویډن کی ستره محکمه د شریعیت قانون ته اجازه ورکوی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2016
رئیس محکمه هرات معذرت خواهی کامران علیزایی را نپذیرفت
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، پس از تهدید اعتراض مسلحانه از سوی رییس شورای ولایتی هرات در برابر فرماندۀ پولیس این ولایت، وزارت داخله فرماندۀ پولیس هرات را به کابل فراخوانده‌است.

کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات روز دوشنبه تهدید کرد، که اگر تا یک روز دیگر، فرماندۀ پولیس این ولایت برکنار نشود، بیش از بیست هزار تن به شمول یک هزار مرد مسلح مانع کار سلطان داوود سلطان، فرماندۀ پولیس خواهند شد
 
نزدیک به دو هفته می‌شود که تنش‌ها میان رییس شورای ولایتی و فرمانده پولیس هرات منجر به اعتراض هواداران دو طرف شده‌است.

کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات در این باره اظهار داشت:«پیش از این گفته بودم، که به روز سه شنبه بیست هزار نفر تجمع می کنند و احتمال حضور یک هزار مسلح در میان اعتراض کنند‌گان است. این مردان مسلح به خاطری در میان اعتراض کنندگان حضور خواهند داشت که اگر فرمانده امنیه دست به حرکت بیجا بزند، حرکت آن را پاسخ بدهند».

شماری از فعالان جامعه مدنی از این تهدید رییس شورای ولایتی هرات انتقاد می‌کنند و می‌گویند، که اعتراض مسلحانه در قوانین کشور جای ندارد و هر کسی که دست به چنین اعتراض هایی می زند باید مورد پیگرد قرار گیرد.

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت:«اعتراض حق شهروندان معترض نسبت به وضعیت است به شرطی که مسالمت بودن آن حفظ شود. قانون حضور افراد مسلح غیر مسئول را در میان معترضان مردود می داند و نباید هیچ اعتراضی از مسالمت بودن خارج گردد».

باشندگان هرات می‌گویند، که رییس شورای ولایتی صدها مرد تفنگدار را وارد شهر هرات کرده‌اند و این کار باعث وحشت آنان شده است. 

در تصویرهایی که به روز دوشنبه در شبکه های اجتماعی دست به دست شدند، مردان مسلح غیرمسئول در یک ساختمان نیمه کاره در نزدیک دفتر شخصی رییس شورای ولایتی در شهر هرات دیده شدند. ب
عبدالبصیر نصرت باشنده هرات گفت:«مقام هایی که در راس ادارات دولتی استند افراد مسلح را داخل شهر می کنند باعث نگرانی شهروندان شده است. به همان اندازهء که گروه های تروریستی باعث وحشت میان مردم می شوند این افراد مسلح غیر مسئول نیز تصویر بسیار بدی را در اذهان عامه به وجود میاورند».

مهدی، یک باشنده دیگر شهر هرات می گوید:«این ها چه کسانی استند که غیرمسئولانه با سلاح در شهر هرات گشت و گذار دارند؟ از حکومت مرکزی خواهش می کنیم تا شهر هرات را دریابد و یک اقدام عملی در این راستا بردارد».

آگاهان امور هشدار می دهند، که داخل ساختن افراد مسلح غیرمسوول به داخل شهر هرات نگران کننده است و حکومت باید امنیت و نظم شهرهای کلان کشور را به درستی تامین کند.

محمد رفیق شهیر  آگاه امور سیاسی در شهر هرات می گوید:«بهتر است این مشکلات را از راه گفتگو و تظاهرات مسالمت آمیز حل کنند. به هیچ عنوان حضور افراد مسلح غیر مسئول که وابسته به هرکسی باشند نمی توانند که نظم فعلی را حفظ بکنند و باعث ناامنی های بشتری می شوند که شاید دامنگیر خود شورای ولایتی هم شوند.»

والی هرات وارد شدن افراد مسلح غیرمسئول به داخل شهر هرات را رد می کند و هشدار می دهد که نیروهای امنیتی با تنفگداران غیرمسئول جدی برخورد می کنند.

سید وحید قتالی والی هرات می گوید گفت:«جمهوری اسلامی افغانستان سکتور امنیتی خودرا دارد، هیج رفتار مسلحانه را از سوی هیچ شخصی نمی پذیرد. در هر موردی که سرکشی باشد و زور آزمایی باشد برخورد می کند. برای هر پدیدهء که بخواهد نظم اجتماعی را برهم بزند، برنامه دارد و جلوگیری می کند».

اعتراض هوادران رییس شورای ولایتی هرات در سال های پسین بارها منجر بسته شدن چند روزه جاده های مرکزی شهر هرات شده است. در نتیجه این اعتراض ها رییس پشین معارف و شهردار پیشین هرات از وظایف شان برکنار شدند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала