ایجاد کمیسیون نظارت بر صلح در مجلس نمایندگان؛ مُمد یا مزاحم مذاکرات دوحه؟

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2021
عضو شوید
شماری از اعضای مجلس نمایندگان کمیسیونی را برای حل بن‌بست به میان آمده در روند گفتگو های صلح میان طالبان و حکومت افغانستان ایجاد کرده اند، میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در راس این کمیسیون ۲۱ نفری قرار دارد که در مشوره با شورای عالی مصالحه ملی و وزارت دولت در امور صلح کار های‌شان را به پیش می‌برند و برای حل بن‌بست طرح های‌شان را با این دو نهاد شریک می‌سازند.

عبدالرووف انعامی، عضو مجلس نمایندگان و سخنگوی این کمیسیون در صحبت با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که این کمیسیون مشروعیت قانونی دارد و مذاکرات صلح به بن‌ست رسیده و ایجاب می‌کند که پارلمان نیز نقش نظارتی در این پروسه داشته باشد.

عبدالرووف انعامی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید:

"این کمیسیون مشروعیت قانونی دارد، و این هیئت از موضوع صلح میان طالبان و حکومت نظارت می‌کند و رای نمایندگان را نیز گرفته است، چون مذاکرات به بن‌بست رسیده و مشکلات موجود است ایجاب می‌کند که پارلمان نیز نقش نظارتی خود را داشته باشد و باید دیده شود که چالش ها چیست و چه راه های حل باید دریافت شود. و از لحاظ قانون اساسی به صراحت گفته شده که مظهر اراده مردم نمایندگان است و در مورد صلح و جنگ این نمایندگان نقش اساسی را دارند. موضوع روشن است که مجلس نمایندگان طرف دار صلح است افغانستان در حالت بد امنیتی قرار دارد و باید جلو این وضعیت گرفته شود و گر نه مردم افغانستان آسیب جدی می‌بینند، باید این نظام باقی بماند و جنگ خاتمه پیدا کند".

انعامی در ادامه افزود: "رحمانی، رییس مجلس بدلیل قانون شکنی رییس جمهور غنی و برخورد هایش و حتی افراد را که گماشته اند نه تنها خشم رییس مجلس را بر آنگیخته بلکه مردم افغانستان نیز به ستوه امدند و این قابل قبول نیست نباید از جمهوریت یک شعار ساخته شود."

اما از سویی هم ایجاد این کمیسیون در داخل مجلس نمایندگان نیز دو دسته‌گی را به میان آورده است. نصیر احمد مجددی، یک عضو مجلس می‌گوید که هیئت از میان همه نمایندگان تعین نشده و انتخاب آنها سلیقه‌یی بوده است.

ایستادگی بی‌سابقه مجلس در برابر حکومت؛ تاجران پر هیاهو یا نمایندگان دلسوز مردم؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2021
ایستادگی بی‌سابقه مجلس در برابر حکومت؛ تاجران پر هیاهو یا نمایندگان دلسوز مردم؟

نصیر احمد مجددی، عضو مجلس نمایندگان کشور می‌گوید:

"در هفته گذشته شاهد این بودید که یک هیئت از سوی رییس مجلس به تالار آورده شد و روی آن رای گیری صورت گرفت، و امروز نیز یک تعداد از نمایندگان مخالفت نشان دادند و به دلیل اینکه در روز رای دهی نصاب تکمیل نبوده و به اساس سلیقه شخصی رییس مجلس این افراد انتخاب شده اند، شماری از اعضای مجلس خواهان ملغا شدن این کمیسیون اند و باید از هر ولایت یک فرد وجود داشته باشد و مهم ترین موضوع اینکه متاسفانه دیدگاه رییس مجلس که به نمایندگی از خانه ملت صحبت می‌کرد مورد انتقاد شماری از اعضای مجلس قرار گرفت. و اینکه این هیئت چقدر می‌تواند موثر باشد بر میگردد به خواست‌های مردم که با نمایندگان شان شریک می‌سازند و باید روی انتخاب این هیت تجدید نظر صورت گیرد."

اما سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در گفتگو با آژانس اسپوتنیک افغانستان می‌گوید، که از نقش و نظریات مردم در روند صلح استقبال می‌کند و هیئت در هماهنگی به نمایندگان مردم و نهادهای مرتبط مذاکرات شان را به پیش می‌برد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت:

"هیئت مذاکره کننده پس از ختم دور اول مذاکرات به افغانستان برگشت و نتایج گفتگو های‌شان را با نمایندگان مردم در ولسی جرگه شریک ساخت و همچنان نظریات و پشنهادات و نگرانی‌های نمایندگان گرفته شد و هماهنگی میان هیئت مذاکره کننده و نمایندگان وجود داشته است، و هیئت مذاکره کننده در یک روند بسیار گسترده مشوره و رایزنی با نمایندگان مردم افغانستان انتخاب شده اند تا اینکه از همه مردم افغانستان نمایندگی کنند تا باشد مذاکرات را به گروه طالبان به پیش ببرند و هماهنگی با تمام نهاد ها دارند".

به گفته سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، هیئت مذاکره کننده بدین باور است که صلح یک روند ملی است و داشتن نظریات و نگرانی ها و پشنهادات مردم و سوالات مردم این روند را تقویت می‌بخشد و تمام تصمامیم که گرفته می‌شود در هماهنگی با مردم افغانستان و در هماهنگی با نمایندگان و نهادهای مرتبط شریک ساخته می‌شود و نقش مردم تاثیر گذار و همه از این روند استقبال می‌کند.

در این میان کارشناسان سیاسی بدین باور اند که شکل گیری هر نوع کمیسیون و نهادهای جدید بدین معنی است که مردم افغانستان به صلح نیاز دارند و برای همه صلح در اولویت است و ممکن این به نوع تاثیر گذار خواهند بود.

میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2021
نمایندگان مجلس رحمانی را به خیانت ملی متهم کردند

عبدالغفار اخلاص سیغانی، کارشناس سیاسی در رابطه به ایجاد کمیسیون صلح مجلس نمایندگان می‌گوید:

"شکل گیری هر نهاد و یا کمیسیونی و آدرس های جدید نشان دهنده اینست که صلح برای ملت افغانستان مهم است و اولویت دارد و همه علاقه مند اند که نقش داشته باشند نباید تنها حکومت در آن دخیل باشد چون این بحث تدوام قدرت جز نگرانی های افراد بیرون از حکومت است به همین خاطر هر قدر نهاد های تازه دخیل این روند شوند به همان اندازه بحث مذاکرات عمومی می‌شود".

وی درمورد موضع‌گیری‌های اخیر رییس مجلس گفت: "در مورد موضع‌گیری‌های اخیر اقای رحمانی باید بگویم که نظر به حکم قانون اساسی، مجلس نمایندگان انتخابی اند و از مردم نمایندگی می‌کنند و رییس مجلس نیز به اساسی رای انتخاب شده است و رییس مجلس نمایندگان مسوولیت حقوقی و مسوولیت سیاسی و اجتماعی دارند که باید در مقابل قضایا موضع‌گیری داشته باشد اما متاسفانه دیده می‌شود که اقدامات جانب ریاست جمهوری و همکاران که در اطراف رییس جمهور است در رابطه به فضای پذیر همدیگر وحل مشکلات خوب عمل نکردند."

بعد از ختم دور نخست مذاکرات هیئت مذاکره کننده حکومت با طالبان به تاریخ پنجم جنوری سال روان هیئت بار دوم به دوحه رفت و قرار بود که مذاکرات از سر گرفته شود اما بنا بر دلایل و بن‌بست که میان آمده تا اکنون هیئت مذاکره کننده و طالبان با هم دیدار نداشته اند و دور دوم مذاکرات نیز تا اکنون به صورت رسمی آغاز نگردیده است اما هیئت مذاکره کننده طالبان به صورت جداگانه به کشورهای ایران و روسیه سفر داشتند اما اینکه ایجاد هیئت از پارلمان افغانستان برای حل این بن‌بست چقدر می‌تواند مفید باشد زمان پاسخ آنرا خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала