سخنگوی طالبان در مصاحبه با اسپوتنیک؛ ۷۰ فیصد خاک افغانستان را کنترول می‌کنیم

© AP Photo / Allauddin Khan سخنگوی طالبان در مصاحبه با اسپوتنیک؛ ۷۰ فیصد خاک افغانستان را کنترول می‌کنیم
 سخنگوی طالبان در مصاحبه با اسپوتنیک؛ ۷۰ فیصد خاک افغانستان را کنترول می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2021
عضو شوید
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان به سوالاتی درمورد روند مذاکرات صلح در دوحه، چگونگی تشکیل حکومت آینده در افغانستان و آتش‌بس، پاسخ داده است.

اسپوتنیک: از مذاکرات دوحه چه خبر است؟ چرا مذاکرات با کندی به پیش می رود؟ مذاکرات کجا متوقف شده است؟

محمد نعیم:

مذاكرات متوقف نه شده، در روند مذكرات فراز ونشیب های می باشد و این یک امر معمول است.
در اصل حل مشکلات از طریق گفتگو ها راه معقول و منطقی است و پالیسی امارت اسلامی افغانستان از ابتدا اینست که مشکلات باید از طریق گفتگو حل گردد.

اسپوتنیک: در شبکه های اجتماعی یک نوار صوتی پخش شده که در آن یک عضو هییت گفتگوکننده کابل آقای احمدی می‌گوید که "حکومت موقت آمدنی است، بدون آن صلح ممکن نیست. در واقع نهایت کوشش این است که نظام نجات داده شود نه حکومت! حکومت قربانی می‌شود، غنی قربانی اول است و هیچ حامی ندارد در جهان". آیا شما در دوحه با هییت مذاکره کننده از افغانستان روی این موضوع بحث کردید؟

محمد نعیم:

اینکه کدام نوار صوتی از کدام عضو تیم مذاکراتی کابل پخش گردیده مربوط آنها میشود و بهتر خواهد بود از آنها پرسیده شود. در رابطه به نظام آینده باید عرض داشته باشم که مذاکرات بین الافغانی به اساس توافقنامه دوحه آغاز گردیده، و این توافقنامه اصل و اساس مذاکرات بین الافغانی است که هر دو تیم مذاکرات بین الافغانی آنرا قبول کرده و بر آن توافق نموده اند. در توافقنامه دوحه آمده که یک نظام جدید اسلامی بمیان می آید.

اسپوتنیک: مردم افغانستان تشنه آتش‌بس و ختم جنگ و خشونت و خون‌ریزی هستند. آتش‌بس را کی اعلام خواهید کرد؟

محمد نعیم:

بلی بر ملت مان جنگ تحمیل گردیده است، ما از حق کشور و ملت خویش دفاع میکنیم، و میخواهیم در آن  یک نظام اسلامی که نماینده حقیقی ملت ما باشد قایم گردد.
هر وقت این دو هدف بر آورده شود مشکلات حل می گردد.ملت ما برای آزادی و برای یک نظام اسلامی جهاد میکند و این حق هر ملت است که آزاد باشد و نظام بر خواسته از متن خویش داشته باشد. و هر ملت در این راستا هر نوع قربانی را متحمل میشود بلکی آنرا مایه افتخار برای خود میدانند.

اسپوتنیک: برای طالبان خروج نیروهای نظامی خارجی خط سرخ در مذاکرات است. هنوز موضع گیری ریاست جمهوری جدید امریکا در باره حضور نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان معلوم نیست. ولی جنگ و خون‌ریزی و خشونت ادامه می یابد. برای رسیدن به آتش‌بس چه کسی باید گام اول را بردارد؟
محمد نعیم:

منطقی این است که انانیکه کشور ما را اشغال نموده و آزادی ملت ما را سلب نموده است باید از این ظلم دست بردارد. پالیسی امارت اسلامی هدف قرار دادن مردم ملکی نیست، ما بارها این اتهامات را رد کرده ایم.

اسپوتنیک: تعداد قتل‌های هدفمندانه علیه مقامات رسمی، خبرنگاران و فعالان مدنی در افغانستان افزایش پیدا کرده است و حکومت افغانستان و نیروهای خارجی، طالبان را عامل اصلی ترورهای هدفمندانه در کشور می دانند. شما دست دارید در این قتل‌ها؟
محمد نعیم:

این نوع حملات را ادارات استخباراتی اداری کابل انجام میدهد، و دلیل قوی اینست که از وقتیکه امنیت کابل را ارگ بدست گرفته این نوع مشکلات اغاز گردیده و بیشتر شده است.

اسپوتنیک: وقتی با مقامات ایرانی و‌ روسی ملاقات کردید این روزها، سخنگوی طالبان در توییتر نوشت که طرفین موضوعات مربوطه دو کشور را بحث کردند. منظور تان از دو کشور چیست؟ طالبان را به عنوان گروه می دانند، نه به عنوان یک کشور. اینجا یک تناقض است. نظر شما چیست؟ این تناقض می تواند در گفتگوهای صلح مشکلی ایجاد کند؟
محمد نعیم:

امارت اسلامی افغانستان نماینده واقعی ملت افغانستان است، همه مشاهده میکنند که ملت پشتیبان امارت اسلامی افغانستان است، دوش بدوش برای آزادی کشور و قیام نظام اسلامی با آنها در مقابل اشغال مبارزه می نمایند.

اسپوتنیک: طالبان امروز چند درصد خاک افغانستان را کنترول می کنند؟

محمد نعیم:

در حدود هفتاد فیصد خاک کشور تحت کنترول امارت اسلامی افغانستان می باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала