یوناما: نیمی از زندانیان در افغانستان شکنجه شده‌اند

زندان هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2021
عضو شوید
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی اعلام کرد که حدود یک‌سوم بازداشتی‌های جرایم امنیتی و تروریستی در افغانستان ادعا کرده‌اند که مورد شکنجه و یا دیگر انواع بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، یوناما و دفتر مرکزی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه، پانزدهم دلو در "گزارش شکنجه" که هر دوسال نشر می‌شودمی‌گوید، ادعای شکنجه و نادیده گرفتن حقوق زندانیان در افغانستان هم‌چنان بلند است. در این گزارش از کاهش سه درصدی در موارد شکنجه در بازداشت‌گاه‌های افغانستان خبر داده شده است.

طبق این گزارش، نزدیک به نیمی از تمام کسانی که از سوی پولیس ملی افغان و ریاست امنیت ملی طی این مدت، بازداشت شده‌، گفته اند که از آن‌ها خواسته شده تا سندی را بدون دانستن محتوایش امضا و یا انگشت‌نگاری کند.

در گزارش یوناما همچنان  گفته می‌شود  که فیصدی ادعاها در مورد واقعات شکنجه و بدرفتاری توسط نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان 30.3 درصد ثبت شده‌است که نسبت به سال‌های 2017 – 2018 که این رقم 31.9 درصد بود، کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین به گفته یوناما ادعاهای شکنجه در بازداشتگاه‌های پولیس ملی افغانستان 27.2 درصد بود که نسبت به 31.2 درصد که قبلا ثبت شده‌بود، کاهش یافته است.

یوناما گفته که در ادعاهای شکنجه در توقیف‌خانه‌های اداره امنیت ملی نیز از 19.4 به 16 درصد رسیده‌است.

این نهاد گفته که تعداد زیادی از ادعاها مبنی بر شکنجه و بدرفتاری در قندهار به ثبت رسیده‌است.

در گزارش یوناما آمده‌است که اجازه تماس توقیف‌شدگان با خانواده‌های‌شان در روزهای اول بعد از توقیف‌شان به سطح پایین باقی مانده که این رقم در توقیف‌خانه‌های پولیس 27.2 و در توقیف‌خانه‌های ریاست امنیت ملی 19.7 می‌باشد.

سازمان ملل متحد توصیه کرده است که یک میکانیزم پیشگیرانه ملی و مستقل در مورد شکنجه که در پروتکل اختیاری کنوانسیون مبارزه با شکنجه آمده، ایجاد شود.

به گفته‌ی یوناما، این میکانیزم اختصاصی می‌تواند صلاحیت، توانایی و مهارت بالاتری برای بازرسی از تمام توقیف‌خانه‌ها، تحقیقات، پیگرد قانونی عاملان و اقدامات اصلاحی داشته باشد.

یوناما در عین حال تأکید کرده است که ایجاد چنین میکانیزم، به حمایت هماهنگ و دوامدار دولت افغانستان و جامعه جهانی نیاز دارد.

دولت افغانستان تاکنون به صورت رسمی درباره این گزارش اعلام موضوع نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала