طالبان: حکومت اسلامی بر اساس توافقنامه دوحه جایگزین حکومت کنونی می‌شود

© Sputnikاعضای رهبری طالبان
اعضای رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2021
عضو شوید
اما دفتر مشاور امنیت ملی رئیس ‌جمهور می‌گوید که بحث در بارۀ نظام هنوز پیش از وقت است و از طالبان می خواهد که در نخست از ریختاندن خون مردم دست بردارند.

 به گزارش اسپوتنیک، هیات مذاکره‌کننده طالبان می‌گوید که بر بنیاد توافق نامه دوحه، نتیجۀ مذاکرات صلح سبب به میان آمدن حکومت اسلامی‌یی خواهد شد که جاگزین حکومت اشرف غنی باشد.

اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان در یک نشست خبری در ایران هشدار می‌دهند که اگر نیروهای آمریکایی و یا هم ناتو پس از ماه "می" در افغانستان حضور داشته باشند، این گروه در برابر آنان خواهد جنگید.

اما دفتر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور می‌گوید که بحث در بارۀ نظام هنوز پیش از وقت است و از طالبان می خواهد که در نخست از ریختاندن خون مردم دست بردارند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2021
ایران: مذاکرات با طالبان در هماهنگی با دولت افغانستان انجام شد

سهیل شاهین، عضو هیات مذاکره کننده طالبان در تهران به خبرنگاران گفت:«این حکومت به اساس توافق نامه از بین می رود و یک حکومت دیگر به اساس مذاکرات بین الافغانی به میان میاید و ما در این مورد با ایران و روسیه دیدار هایی داشتیم و آنها در این باره موافق هستند.»

طالبان در این نشست خبری در باره پیامدهای احتمالی بیرون نشدن نیروهای خارجی در ماه "می" نیز هشدار می دهند.

سهیل شاهین، عضو هیات مذاکره کننده طالبان گفت:«اگر در مدت چهارده ماه پس برامدن از افغانستان ما هم متعهد هستیم—اگر نبرآمدند ما هم باز ارزیابی می کنیم.»

این گفته‌های طالبان با واکنش حکومت افغانستان رو به رو شده‌اند.

رحمت الله اندر، سخن‌گوی دفتر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور گفت:«طالباان قبل از تبصره در باره نظام، در نخست مسوول خون ریزی مردم این سرزمین استند، بحث در بارۀ چوکات نظام قبل از وقت است.»

از سویی هم رئیس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که مذاکرات صلح تا اکنون وارد مرحله جدی نشده‌اند.

رحمت الله نبیل، از  مقام‌های  پیشین امنیتی کشور به این باور است که اگر دو طرف در باره یک راه حل سیاسی به توافق نرسند، احتمال تحمیل شدن طرح های بیرونی ها که خود اش یکی از این طرح‌ها را خوانده است وجود دارد.

پیش ازاین رئیس ‌جمهورغنی نیز تاکید کرده است که قدرت را تنها به کسی پس از پایان دوره ریاست ‌جمهوری اش خواهد سپرد که در نتیجه آرای مردم برگزیده شده باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала