نامگذاری یکی از مناطق شهر پاریس به نام قهرمان ملی "احمد شاه مسعود"

© Sputnik / Zuhal Sarhadاحمد شاه مسعود
احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2021
عضو شوید
شهرداری پاریس برای نام گذاری یک مکان به نام احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در این شهر رای داد.

به گزارش اسپوتنیک، احمد ضیاء مسعود، برادر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور در صفحه فیسبوک خود در همین رابطه نگاشته است: آگاهی یافتم که شورای شهرداری پاریس تصمیم گرفته است تا به پاس مبارزات صلح‌جویانه و آزادی بخش قهرمان ملی افغانستان شهید مسعود، مکانی را در شهر پاریس به افتخار ایشان نام‌گزاری کند.

پاریس نخستین شهر در جهان است که بخشی را به نام احمدشاه مسعود نام گذاری میکند.

 وی در ادامه  به نقل از معاون شهردار پاریس گفته است، احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان عمر شیرین خود را در سنگرها و سختی‌ها برای آزادی و استقلال کشورش سپری کرد و در برابر تروریزم رزمید و جان خود را در دفاع از مردمش فدا نمود. از این‌رو کارنامه‌ی ایشان، افتخار تمام مردم افغانستان و الگویی برای آزاده‌گان جهان است.

 معاون شهردار پاریس در توییتی نوشته است که شورای شهر پاریس به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که لوح یادبود احمدشاه مسعود را در ناحیه هشتم این شهر نصب کند.

آقای احمد ضیاء مسعود در ادامه از دوست خود برنارد هینری لوی (نویسنده و شخصیت متنفذ فرانسوی) که در این رابطه همکاری نمود و همچنین از شورای شهرداری پاریس که با اکثریت آرا، نام‌گزاری یک مکان به نام «فرمانده مسعود» را تایید کردند، صمیمانه تشکر نموده می نویسد: «به امید دوستی بی پایان بین دو ملت آزاده و وطن دوست».

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز از این اقدام شهردار پاریس استقبال کرده است.

عبدالله عبدالله افزوده است که روابط تاریخی، دوستی و ارزش‌های مشترک فرانسه و افغانستان را با یک‌دیگر پیوند می‌دهند. پاس‌داشت از اندیشه‌ها و کارنامه‌های احمدشاه مسعود بیان‌گر این دوستی و ارزش‌های مشترک است و بر تحکیم روابط میان دو کشور می‌افزاید.

احمدشاه مسعود که در زمان حاکمیت مجاهدین در سمت وزارت دفاع نیز کار کرده بود و جبهه جنگ علیه گروه طالبان را رهبری می‌کرد، در 18 سنبله سال 1380 توسط دو مهاجم عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، کشته شد.

دولت افغانستان به احمدشاه مسعود لقب قهرمان ملی داده است. از او همه ساله در 18سنبله یادبود می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала